Телефонните измамници стават все по-изобретателни, убеждавайки хора да теглят кредити и да прехвърлят парите по „защитени сметки“. Те действат уж по указание на полицията или БНБ, като използват телефонен и имейл спуфинг, за да изглеждат достоверни. Жертвите губят хиляди левове в добре организирана схема.
Повече за механизма на измамата разказа гл. инспектор Златка Падинкова, началник на сектор „Измами“ към ГДНП, в предаването „Твоят ден“ по NOVA NEWS.
Как работи схемата?
- Първо обаждане: Мним полицейски служител се обажда и информира жертвата, че някой се опитва да изтегли кредит от нейно име. Искайки съдействие, той събира лична и банкова информация, като уверява жертвата, че попълва протокол.
- Второ обаждане: След това се обажда мним банков служител от името на Централната банка, който убеждава жертвата, че трябва да действа спешно и в пълна тайна.
- Изтегляне на парите: Мнимият банков служител инструктира жертвата да изтегли средствата си от сметката или да изтегли кредит, ако няма налични пари.
- Предаване на парите: След като парите са изтеглени, жертвата е инструктирана да ги предаде физически на мним полицай, като се попълва приемо-предавателен протокол. Алтернативният вариант е парите да се преведат по банков път на сметка на „финансово муле“, представена като „защитена“. Такива сметки не съществуват.
- Документи и обещания: Измамниците изпращат фалшив документ, с който удостоверяват, че е издадена „защитена сметка“. Обещават, че парите ще бъдат върнати след 48 часа, но това никога не се случва.
Жертви на схемата са хора от всякакви възрасти, а загубените суми варират от 4000 до 100 000 лева. Според инспектор Падинкова, извършителите са граждани на бивши съветски републики и действат извън територията на страната.