С наближаването на август и върха на отпускарския сезон, шофьорите в България ще бъдат изправени пред нови, значително по-строги правила по пътищата. Промените в Закона за движението по пътищата, приети окончателно от Народното събрание, трябва да влязат в сила до 31 юли.
Камерите ще следят средна скорост
300 камери на Националното толуправление вече засичат не само моментната, но и средната скорост на движение – времето, за което шофьор изминава даден участък. Превишението с над 50 км/ч извън населено място ще води до глоба от 600 лева и отнемане на книжка за 2 месеца.
Тези системи вече функционират, а само преди дни между Вакарел и Ихтиман беше регистрирана средна скорост от 194 км/ч.
В кои участъци се следи?
-
„Тракия“ – 20 участъка
-
„Хемус“, „Струма“, „Марица“ – по 15 участъка
-
Скоростни пътища – допълнителни зони за контрол
Информацията от камерите ще се използва за издаване на актове, без да е нужно предупреждение за техническо средство. Снимките се запазват дългосрочно, особено при опит за манипулация – затъмняване или облепяне на номерата.
Нови глоби и по-тежки санкции
-
Незакрепен товар/опасен товар без разрешение: глоба 1000 лв. (досега до 300 лв.)
-
Шофиране в аварийната лента: 1000 лв. и 3 месеца без книжка, при повторно нарушение – 2000 лв. и 6 месеца
-
Алкохол до 0,8 промила: книжка – 6 месеца, глоба – 200 лв. (фиксирано)
-
Паркиране на тротоари, в градини и паркове: глоба 100 лв. (средна стойност)
Наесен всички глоби ще бъдат преизчислени в евро.
Камери на общините – нова роля
София разполага с близо 700 камери, които в бъдеще също ще могат да се използват за контрол на скоростта, след като международните стандарти се променят през октомври. Това е дългогодишна цел на местната власт, която сега получава зелена светлина.
Бонус-малус и „Гражданска отговорност“
От 2026 г. застраховката „Гражданска отговорност“ ще бъде обвързана с поведението на шофьорите. Ще има 15 класа, като стойността ще зависи от катастрофи и нанесени щети. Така нарушителите ще плащат повече, а коректните шофьори – по-малко.
Край на таваните за обезщетения
Премахват се таваните за неимуществени вреди при катастрофи, след натиск от Европейската комисия. Застрахователите вече няма да са защитени от съдебни претенции с фиксирани максимуми.
Електрическите тротинетки – нов режим
Съществена промяна засяга собствениците на електрически тротинетки:
-
Регистрация с табели (до декември)
-
Забрана за деца под 16 г. – глоба 500 лв. за родителите
-
Без каска и светлоотразителни елементи – 100 до 200 лв. глоба
-
Забрана за каране нощем, втора седалка, дърпане от друго МПС
-
Макс. скорост – 25 км/ч
Тези мерки имат за цел да намалят пътния травматизъм и да въведат по-строг контрол, но вече предизвикват сериозен обществен дебат – особено по теми като камерите за средна скорост, масовото видеонаблюдение и тежестта на глобите.