Приетите тази седмица промени в Закона за движение по пътищата, които въвеждат нови ограничения за водачите на електрически тротинетки, предизвикаха сериозно притеснение в Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ). Организацията изрази своята позиция, подчертавайки както подкрепата си за регулацията, така и опасенията си относно някои от новите мерки.
Регулация за безопасност, но и притеснения за потребителите
„Ние винаги сме били за регулацията на този бързо развиващ се сектор и сме съгласни, че безопасността на водачите на тротинетки, както и на останалите участници в движението, е от първостепенна важност,“ споделя Владислав Стоицов, председател на Управителния съвет на БАЕМ.
Въпреки това той посочва, че „настоящите законови промени обаче не адресират реалните проблеми при използването на такива превозни средства и бяха приети без да се вземат предвид интересите на десетките хиляди ползватели на електрически тротинетки в България.“ Стоицов подчертава, че по статистика на членовете на асоциацията, над 90% от ползвателите са пълнолетни граждани, „слезли от колите“, които карат отговорно. В същото време, повечето инциденти са причинени от деца и младежи с недостатъчен опит, които често застрашават себе си и околните.
Именно затова още преди месец БАЕМ изпрати становище до Народното събрание, в резултат на което в новите текстове са заложени две важни промени: увеличаване на минималната възраст за управление на 16 години и налагане на глоба от 500 лв. за родител, настойник или попечител, който допуска непълнолетно лице да управлява индивидуално електрическо превозно средство (ИЕПС).
Организацията подкрепя и други нови текстове, като този за задължителното използване на каски от водачите на ИЕПС – мярка, за която екипът на БАЕМ призовава от години.
„Нощна забрана“ и регистрация: Потенциални проблеми за хиляди
Въвеждането на ограничение за каране в „тъмните часове на денонощието“ обаче е сериозен проблем за общността на водачите на тротинетки. Тази мярка може да остави хиляди хора без възможност да се приберат с тротинетката си, след като са се озовали далеч от дома вечер. „Този проблем ще бъде още по-ясно изразен през зимата, когато денят е по-кратък и мнозина просто няма да могат да се приберат от работа с тротинетка, както са правили досега,“ обяснява Стоицов. За много водачи това ще означава отново да се върнат към използването на автомобили, допринасяйки за увеличаване на задръстванията, по-голямо замърсяване на въздуха в градовете, по-голяма конкуренция за паркоместа, както и нарастване на риска от катастрофи.
Въвеждането на задължителна регистрация и застраховка „Гражданска отговорност“ също може да се окаже проблем, предвид многото неясноти как това ще бъде осъществено. „Ние ще се постараем като организация, защитаваща както ползвателите, така и бранша, да участваме в процеса и да помогнем на общините да се създаде облекчен процес за регистрация,“ посочва Стоицов.
Инфраструктура и култура на пътя: Ключът към безопасността
Председателят на БАЕМ е категоричен, че мярката, която ще допринесе значително за повишаване на безопасността, е изграждането на повече велоалеи в българските градове. Това е практиката, която в цял свят дава най-добри резултати, осигурявайки ключова инфраструктура, която позволява на велосипедистите и водачите на тротинетки да се движат отделени от автомобилния трафик и пешеходците. Това, от своя страна, минимизира рисковете от катастрофи и инциденти.
Втората важна стъпка е повишаването на културата на поведение на пътя. В момента БАЕМ разработва с други неправителствени организации курсове за пътна безопасност и управление на електрически тротинетки, които се очаква да станат реалност до есента.
Призивът на асоциацията остава за по-бързо развитие на велосипедната инфраструктура, вместо въвеждането на нови рестрикции срещу една бързо развиваща се общност, използваща модерен и екологичен индивидуален транспорт.
Финалният текст на закона: Задължения, забрани и санкции
От асоциацията публикуваха и финалния текст на приетите промени в Закона за запасите от нефт и нефтопродукти:
Чл. 80а – Задължения и забрани при управление на индивидуално електрическо превозно средство (ИЕПС)
(1) Водачът на ИЕПС е длъжен:
- Да се движи по велосипедна инфраструктура, а при липса – възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;
- Да се движи с изправно ИЕПС, което развива максимална скорост до 25 км/ч;
- Да ползва защитна каска;
- При намалена видимост да управлява със светлини и/или светлоотразителни елементи;
- При пресичане на пешеходна пътека да слезе и да бута превозното средство;
- Да има валидна застраховка „Гражданска отговорност“ по чл. 461, т. 1 от Кодекса за застраховането.
(2) На водача е забранено:
- Да управлява нерегистрирано ИЕПС по реда на ал. 4;
- Да превишава скоростта от 25 км/ч;
- Да се движи по пътища с максимално разрешена скорост над 50 км/ч;
- Да се движи в зони с пътен знак В9 („Забранено е влизането на велосипеди“);
- Да се движи по улици с пътен знак Г13 („Пътна лента за движение само на ППС от редовните линии“);
- Да се движи в тъмната част на денонощието;
- Да управлява, без да държи кормилото с ръце или по начин, създаващ опасност (скокове, на едно колело и др.);
- Да превозва други лица;
- Да превозва, тегли или бута предмети, които пречат на управлението или създават опасност;
- Да се движи успоредно до друго ИЕПС или ППС;
- Да се движи в непосредствена близост до друго ППС или да се държи за него;
- Да управлява ИЕПС на площи, предназначени само за пешеходци;
- Да използва мобилен телефон или друго мобилно устройство без hands-free;
- Да води животни;
- Да паркира в паркове, градини, детски площадки и др., освен ако не е осигурен достъп за хора с увреждания.
(3) Минимална възраст за управление: 16 години
(4) Общинските съвети определят:
- Максималната допустима скорост и допълнителни ограничения;
- Задължителни зони за паркиране на ИЕПС;
- Условия и ред за регистрация.
(5) При нарушение на чл. 80а, ал. 1, т. 6 се прилагат наказанията по чл. 638 от Кодекса за застраховането.
Чл. 183а – Санкции
- Глоба 50 лв. – за нарушение по чл. 80а, ал. 1, т. 1, 3 или 5;
- Глоба 100 лв. – за нарушение по чл. 80а, ал. 1, т. 4, ал. 2, т. 3, 7, 9–15 или ал. 3;
- Глоба 200 лв. – за нарушение по чл. 80а, ал. 1, т. 1 или 2, ал. 2, т. 1 или 8;
- Глоба 500 лв. – за родител, настойник или попечител, който допуска непълнолетно лице да управлява ИЕПС.