Дебатите в Народното събрание по законопроект, целящ да ограничи ползването на коли и шофьори от Националната служба за охрана (НСО) от администрацията на президента, се превърнаха в разгорещен спор. Промените са предложени след сигнал от служители на НСО до бившия МВР министър Стоянов, които са попитали на какво основание превозват администрацията на държавния глава.
Стоянов посочи, че това не е опит за противопоставяне, а за премахване на дългогодишен пропуск, който позволява на хора от президентската администрация да ползват привилегии, предназначени за друг кръг от служители. Той уточни, че става въпрос за военни с различни чинове, които се налага да превозват администрацията до различни точки на страната, включително и в почивни дни. Според него е крайно време тази „необоснована привилегия“ да бъде прекратена.
- „Възраждане“ в лицето на Златан Златанов твърди, че премахването на тази привилегия крие риск за националната сигурност. Според него администрацията на президента взема важни държавни решения и трябва да бъде максимално обезопасена. Той изрази опасения, че без контрола на НСО, автомобилите могат да бъдат използвани за поставяне на подслушвателни устройства или дори бомби.
- „Величие“ определи законопроекта като „евтин фарс„, целящ публичното унижение на президента. Юлиана Матеева от формацията заяви, че администрацията трябва да съпровожда президента при представителните му функции, често на труднодостъпни места. „Как ще стане, като унижите администрацията му да ходи пеша?“, попита тя. Матеева завърши с думите: „Дори да накарате президента да ходи пеша, хората на ръце ще го носят.“
- ГЕРБ в лицето на Христо Гаджев обясни, че администрацията на президента може да ползва служебни автомобили, а не на НСО. Той припомни, че президентът е поискал допълнителен бюджет за свой автопарк, тъй като в момента такъв липсва.
- ПП-ДБ в лицето на Ивайло Мирчев повдигна въпроса за другите привилегии в държавната администрация. Той определи Народното събрание като „най-голямата таксиметрова компания“, която разполага с близо 200 шофьори, докато в министерствата те са над 1000. Мирчев попита дали тези шофьори превозват и деца на депутати и дали извършват други услуги. Той обяви, че неговата група ще предложи да се премахне охраната от НСО на Делян Пеевски, защото според него „чак такива ценни фигури в тази държава няма“.
След думите на Мирчев, Станислав Анастасов от „Новото начало“ и Костадин Костадинов от „Възраждане“ излязоха с различни данни. Анастасов заяви, че парламентът има 75 автомобила и няма как да има 200 шофьори. Костадинов коригира, че колите са 70, а шофьорите – 76.
Той разкри и защо Пеевски влиза с автомобил в двора на парламента: „По решение от времето на кабинета „Денков“, когато председател на НС беше Росен Желязков, беше позволено на всички председатели на парламентарни групи да влизат с колите си вътре“. Костадинов нарече предложението на ПП-ДБ „лицемерно“, а цялостните дебати – детски и „цигания за няколко коли“.
Красимира Катинчарова от „Величие“ се включи с думите: „Завзехте държавата, а сега се циганите за няколко коли.“
Николай Радулов от МЕЧ обобщи ситуацията, сравнявайки дебата с разговор в „кръчма“ или „махалата“. Той заяви, че предложенията са опит за „унижение и подмятане“ към президента и че те демонстрират колко „важен“ се е превърнал Делян Пеевски.