30 C
Пловдив
вторник, юли 1, 2025

Обходният път край Кресна тръгва след септември

Светофар ще бъде монтиран на прословутата пешеходна пътека в центъра на Кресна — сочена за основен виновник за задръстванията по пътя към Гърция. Това бе решено на среща в Министерството на регионалното развитие, инициирана от министър Иван Иванов с участието на ръководството на АПИ, представители на МВР и кмета на Кресна Николай Георгиев. Повод за срещата е засиленият трафик в района през летните месеци.

Новата мярка обаче едва ли ще реши проблема. След влизането на България в Шенген автомобилният поток към южната ни съседка се е удвоил. Очакванията за бързо и лесно пътуване до морето в Гърция бяха попарени от реалността, за която експерти и медии отдавна предупреждават — предстоят сериозни тапи по трасето към границата.

Как изглежда пътят днес

Професионални шофьори описват пътя така: магистрала „Струма“ позволява нормално движение с висока скорост от София до Благоевград. След тунел „Железница“ обаче скоростта пада на 90 км/ч, а на излизане започва истинският кошмар — тесен участък, където се кара с не повече от 50 км/ч. Дефилето е с ограничена пропускателна способност — едва 800 автомобила на час, при реална натовареност от над 1600 през лятото.

След това трасето преминава през самия център на Кресна, където ограничението е 30 км/ч. „Не може една пешеходна пътека да е основната причина за задръстванията“, казва редовен пътник по маршрута от Петрич до София.

Миналата седмица бе отчетен абсолютен рекорд — колоната започваше от Симитли и стигаше до Кресна. По цялото протежение автомобилите едва пъплеха, като преминаването на 16-километровия участък отнемаше близо два часа.

Най-сериозните тапи се образуват в четвъртък, петък, събота и неделя, когато хиляди тръгват за уикенд в Гърция. Освен леки коли, по пътя се движат и тирове, както и туристи от Румъния и Сърбия. Шофьорите описват участъка през дефилето като истински ад. Още една критична точка е малко преди Кулата, при бензиностанциите, където отново се преминава в тясно шосе.

Какво предвижда държавата

„Ние от Кресна правим сериозен компромис. Съгласихме се на прочутата вече пешеходна пътека да се монтира светофарна уредба. Тя ще свети постоянно зелено и ще забранява ляв завой, за да не се бави движението. Ще има и бутон, с който пешеходците ще активират червена светлина при нужда“, обясни кметът Николай Георгиев. Освен това ще бъдат поставени разделителни колчета в зоната на пътеката.

„Но това е временно решение. Най-добрият вариант остава изграждането на обходен път, чието строителство започва през септември. Очаква се да продължи поне две години, тъй като трасето преминава през труден терен“, добави Георгиев. По думите му, реално облекчение ще има едва след пълното завършване на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.

Очаква се новият светофар в Кресна да бъде монтиран до четвъртък.

Скептицизъм сред шофьорите

Много от шофьорите обаче не вярват, че това ще доведе до реално облекчение. „Тапите вече не са на едно място — те са навсякъде по пътя до границата“, коментират те. Според тях, реална промяна ще има само след цялостното завършване на „Струма“ — нещо, което не се очаква в следващите пет години.

Властите припомнят, че има и алтернативен маршрут — през граничния пункт Илинден–Ексохи, където трафикът е значително по-лек. Но шофьорите го избягват, тъй като пътят е тесен, със завои и чести рискови изпреварвания. Освен това преминава през прохода Предел, а задръстване от няколко тира може да забави пътуването с над час.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук