Общинският съвет на Пловдив одобри провеждането на процедура за възлагане на обществена поръчка за интегрирана обществена услуга за пътнически превоз по линиите от общинската транспортна схема и сключване на договор с избрания/ите изпълнител/и.
Точката бе внесена за трети път за обсъждане в залата, като промените са депозирани в извънреден ред и не са разглеждани в постоянните комисии. Заместник-кметът по транспорт Александър Държиков представи допълненията, обсъждани предварително с общински съветници.
Сред основните промени е увеличаването на дела на „чистите“ превозни средства – използващи електроенергия, биогорива или биометан – от 34% на 40%. От целия автопарк минимум 40% трябва да са „чисти“ ППС, 40% да отговарят на екологична категория евро 6, а останалите 20% – между евро 5 и евро 6. Автобусните линии с номера 1 и 6 ще се обслужват изцяло с автобуси, оборудвани с платформи за лица с увреждания и намалена подвижност, като минимум 50% от целия автопарк ще разполагат с такива платформи – увеличение спрямо досегашните 35%.
Предвидено е с едногодишно предизвестие общинският превозвач да поеме и частните линии. Държиков посочи, че в документацията за поръчката са включени над 30 конкретни изисквания към бъдещия/ите превозвач/и – от разположението на маршрутните табели, до температурата в автобусите, външния им вид и други технически параметри.
Веселка Христамян от ПП-ДБ предложи допълнително завишаване на изискванията: минимум 48% чисти автобуси, всички превозни средства да са минимум евро 5 и да имат работеща климатизация и електронна система за таксуване. Предложението обаче не получи подкрепа при гласуването.
От изказванията на съветници от различни политически групи стана ясно, че по принцип подкрепят стартирането на процедурата за избор на нов/и превозвач/и. Председателят на правната комисия Слави Георгиев попита присъстващите: „Колко от вас ползват градски транспорт? Колко от вас знаят кой автобус могат да хванат, за да стигнат до дома или работното си място?“
Процедурата за обявяване на обществената поръчка бе одобрена с 37 гласа „за“, нито един „против“ и 14 „въздържал се“.