Над 80 000 фиша за нарушения на обща стойност близо 2,6 млн. лева са издали служителите на Общинска полиция и ОП „Общинска охрана“ в Пловдив в периода от 1 януари до 1 ноември тази година. Реално обаче са събрани малко над 1,26 млн. лева – под 50% от наложените санкции. Това става ясно от отговор на заместник-кмета Ангел Славов на запитване от общинските съветници от групата на „Продължаваме промяната – Демократична България“ – д-р Борислав Матеев, Йоно Чепилски и Веселина Александрова.
Най-честите нарушения остават неправилното паркиране върху тротоари – средно по 1160 фиша месечно, както и спирането в зона със забранителен знак В27, където са съставяни средно по 1141 фиша на месец.
„Големият брой нарушения, съчетан с едва 50-процентна събираемост, ясно показва, че сегашният модел е изключително ресурсоемък и неефективен. Системата за издаване на фишове от Общинска полиция и „Общинска охрана“ по Закона за движението по пътищата спешно се нуждае от дигитализация. Това би облекчило работата на служителите и би позволило по-ефективно обхващане на нарушителите, което пряко ще допринесе за намаляване на пътнотранспортните произшествия“, коментира д-р Борислав Матеев.
По думите му особено тревожен е липсващият аналитичен капацитет. В поддържания от Община Пловдив регистър за административнонаказателна дейност към момента няма възможност за изготвяне на обобщени анализи за повторяемостта на нарушенията – ключов инструмент за целенасочен контрол и ефективна превенция.
„От отговора на г-н Славов става ясно още, че Общината е сключила договор за разработване и внедряване на централизирана дигитална платформа за градска среда на стойност 1 162 000 лева с ДДС. Срокът за въвеждането ѝ в експлоатация е шест месеца, считано от октомври 2025 г. Това означава, че през първата половина на 2026 г. фишовете ще продължат да се издават по стария ред, а реалните ефекти от дигитализацията могат да се очакват най-рано през втората половина на същата година“, допълни Матеев.
Той подчерта, че е изключително важно процесът да бъде съпроводен с ясен и публичен отчет – както за натовареността на служителите, така и за събираемостта и повторяемостта на нарушенията. „Инвестицията в дигитализация има смисъл само ако води до реални, измерими и видими подобрения за града и неговите граждани“, категоричен е общинският съветник.