От 2026 година всички услуги на Изпълнителна агенция (ИА) „Автомобилна администрация“ ще бъдат достъпни електронно. Това съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията. Шофьорите и фирмите ще могат да кандидатстват за издаване на документи и да плащат необходимите такси и през мобилно приложение.
Решението беше обсъдено по време на среща на заместник министър-председателя и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов с представители на браншовите организации в сектора на автомобилните превози. Според министъра тази мярка ще намали бюрокрацията и ще ограничи нерегламентираните практики, които затрудняват бизнеса.
Единен контролен орган за пътната безопасност
Министър Караджов предложи създаването на единен орган към МВР, който да поеме контрола върху безопасността по пътищата. В момента различни институции спират водачите за проверка – за винетки, претоварване и други нарушения, което създава предпоставки за корупция и усложнява административния процес.
Мерки за облекчаване на товарния трафик
На срещата бяха обсъдени и мерки за улесняване на товарния трафик през граничните пунктове с Турция. Една от идеите на бранша е пускането на ро-ро фериботна линия между Бургас и Турция, което би намалило трафика през турската граница с около 200-300 камиона на ден. Министърът изрази пълна подкрепа за реализирането на тази инициатива и нареди на международната дирекция в министерството да ускори процеса.
Недостиг на професионални шофьори
Друг важен проблем, повдигнат от браншовите организации, е липсата на квалифицирани водачи. По данни на сектора над 80% от транспортните фирми изпитват недостиг на кадри, а около 15% от превозните средства, използвани за международен транспорт, не могат да се експлоатират заради липса на персонал. Като възможни решения се обсъжда намаляване на срока за издаване на разрешителни за работа на шофьори от страни извън ЕС, както и разработването на политики за обучение и подготовка на кадри в България.
Други обсъдени теми
Сред дискутираните въпроси бяха още тол системата, прилагането на европейското законодателство за командироването на водачите, мерки срещу нерегламентираните превози и ускоряването на нормативните промени в сектора.