Броят на пострадалите при инциденти с електрически тротинетки в Пловдив продължава да расте. Медиците от местните болници отчитат тревожна тенденция – възрастовият диапазон на пострадалите е изключително широк, от 14 до над 80 години. Най-възрастната пациентка е жена над 80 години, получила тежка черепно-мозъчна травма след падане.
Най-често пострадалите се приемат в клиниките по ортопедия, травматология и неврохирургия. По данни на лекарите всеки месец между 15 и 20 души търсят спешна помощ, като част от тях са със сериозни счупвания или черепно-мозъчни увреждания. Специалистите предупреждават, че въпреки въведените национални правила, броят на катастрофите вероятно ще продължи да се увеличава заради лесния достъп до този вид превоз. Тротинетка може да се наеме буквално от всяка улица.
Петър използва електрическа тротинетка ежедневно и изминава по около 30 километра. Носи каска задължително, след като преди година сам е претърпял тежко падане.
„Движех се с около 40 км/ч, когато гумата се удари в бордюра. Наскоро в Коматево едно момче падна и е в болница с пукнат череп. Опасно е! Шофьорите не внимават, затова ние трябва да сме двойно по-внимателни – хора, деца, животни… Не бива да се кара бързо“, споделя той пред NOVA.
Ивайло също използва тротинетка, за да стига до работа.
„Преди дни две момчета с колело едва не ме блъснаха. Колите често ни засичат нарочно. След новите правила нямаме право да караме по тротоара, а именно там беше по-безопасно за мен“, казва той.
Майка на тригодишно дете, Татяна, също е внимателна.
„Винаги съм до нея. По принцип носим каска, но днес я забравихме. Ако наблизо има по-големи деца с тротинетка, предпочитам тя да спре при мен, за да не се случи нещо“, обяснява жената.
Според д-р Георги Павлов от Клиниката по ортопедия и травматология на УМБАЛ „Св. Георги“, понякога за едно дежурство в спешния кабинет постъпват по няколко пострадали. Сред най-малките пациенти е 4-годишно дете с изкълчена тазобедрена става след падане. При подрастващи между 11 и 15 години често се налага оперативно лечение.
„Има и случаи на хора, блъснати от тротинетки. Лечението понякога продължава повече от година, а при някои пациенти съществува риск от трайни увреждания. Необходими са ясни правила за възрастови ограничения и безопасни маршрути за каране“, подчертава той.
Някои родители вече инструктират децата си да карат само по алеите в парковете и задължително с каска.
„Шофьорите са нетолерантни към такива участници в движението“, казва Радко Радков.
Пет години след регламентирането на електрическите тротинетки у нас, Пловдив все още няма собствена наредба за контрол и безопасност. Градът продължава да чака конкретни решения и правила, които да намалят риска от инциденти.