Тройното увеличение на таксите за скоби пред жилищните блокове в Пловдив, въведено от 1 януари с решение на Общинския съвет, вдигна цените и на частните паркинги. В район „Южен”, където паркирането отдавна се превърна в кошмар – в комплект с адския трафик, частниците взимат между 55 и 60 лева за едно място на месец и се готвят да вдигнат летвата още по-високо.
Наемателите на частния паркинг на „Хаджията Груев” на ул. „Димитър Талев” засега плащат 60 лева – или колкото вече струват и общинските паркоместа отсреща. Наемателите обаче са предупредени от собственика, че от 1 март цената става 80 лева на месец. На 200 метра на същата улица има още един голям частен терен за коли, където засега държат стара цена от 55 лева, но също подготвят нова тарифа. Собствениците на частните паркинги имат двоен стимул за ценовите промени с тенденция нагоре – рязкото увеличение на общинските паркинги от символичните 20 на 60 лева за месец и напливът на желаещите да си оставят колата на сигурно място, предава „Марица“.
И на двата паркинга на ул. „Димитър Талев” свободни места няма, въпреки солената тарифа. А извън периферията на града, към центъра на Пловдив, някои частни стоянки вече прибират 80- 100 лева на месец. В суперцентъра, на ул. „Опълченска”, където има малък частен паркинг, взимат 3 лева на час за престой, но няма абонамент за един месец. Засега все още паркирането в синя зона е 2 лева, но намирането на място е все по-голяма мъка. Бедата е, че скобите пред жилищните блокове дори и в троен размер не решават големия проблем с паркирането в областния град.
Увеличението беше предприето от местната власт с цел да се запълнят дупки в плиткия общински бюджет, както и за да може районните кметове да разполагат с повече пари за ремонти и благоустрояване в кварталите.
Правилото събраните приходи от гаражите и паркинги да отиват в шестте кметства беше въведено още при кмета Славчо Атанасов. Както и още едно – на мястото на съборените гаражни клетки да се изграждат места за паркиране на открито и да се благоустрояват междублоковите пространства. На практика, резултатът е друг. Районните кметове, които имат задължение да изготвят схеми за платено паркиране и да събират таксите, нямат право да се разпореждат с тези средства.
Скобите, поставени на общинските паркинги, решават проблема само на късметлиите, успели да се вредят за място до техния дом, т. е. в найдобрия случай на 30 или 60 души от стотици други в съседство. На общинския терен на ул. „Димитър Талев”, където преди години районният кмет Борислав Инчев беше направил около 70 места, миналата събота през целия ден една трета от тях бяха свободни. В същото дъждовно време между блоковете и двата „Оазис”-а гъмжеше от спрени коли – на вътрешните тесни улици, плътно до контейнерите за отпадъци, залепени за трафопоста и качени досами входовете и на тротоара.
Има и друг парадокс – собственик на апартамент в съседния блок 1101 със 76% инвалидност, който едва се придвижва с две патерици, няма право да си запази със скоба място на общинския паркинг. Куриозът е, че в обхвата на паркинга е включена само част от блока на ул. „Димитър Талев” – от №138 до 144, но не и останалата с номера на входовете 134 и 136.
В същото време право на скоба имат и живеещите в 9-етажната кооперация „Оазис – 3” на ул. „Братя Шкорпил”, чийто инвеститор беше длъжен да осигури паркоместа за всички апартаменти. Но не го е направил. Към 15-16 часа е невъзможно да оставиш кола в тази зона. Подобна картина виждаме почти в целия град и става все по-зле. Неслучайно районните кметове Георги Гатев на „Тракия”, Тони Стойчева на „Западен” и Георги Стаменов на „Централен” считат, че наредбата, която визира платеното паркиране със скоби в жилищните комплекси, трябва да се промени и да се въведат други форми, които да осигурят повече места за коли. Много е важно да се отбележи, че откакто е приета наредбата, автомобилите в Пловдив сигурно са се увеличили двойно.
Георги Гатев още в началото на миналата година предложи да се обсъдят промените и да се изготвят нови правила, които да дадат възможност на повече хора да паркират в близост до дома, вместо скобите да пазят свободните места по цял ден, а по време на отпуск – седмицадве. Тони Стойчева предлага зелена зона, Георги Стаменов – диференциално паркиране пред блоковете. Между другото, в „Тракия” наскоро стартира процедурата за проектиране на многоетажен паркинг за три етажа с перспектива в бъдеще да станат седем. Първият такъв гараж беше построен от Община Пловдив на ул. „Орфей” в „Западен” при управлението на Иван Тотев.
Кметът на „Централен” е категоричен, че на мястото на бившия ТЕЛК на ул. „Четвърти януари” трябва да се вдигне етажен паркинг, а на малките свободни терени да се монтират модулни гаражи по системата Smart parking за по 10-15 автомобила. Докато след лавината от продажби на общинска земя тези парцели не са продадени