Начало ПолитикаПарламентарната комисия отхвърли предложението за пълна забрана на електрическите тротинетки

Парламентарната комисия отхвърли предложението за пълна забрана на електрическите тротинетки

от NewsPoint.bg
0 коментари

Комисията по транспорт и съобщения в Народното събрание отхвърли предложението за пълна забрана на движението на електрически тротинетки по пътищата. Идеята, внесена от председателя на комисията Кирил Добрев („БСП – Обединена левица“), беше отхвърлена след разгорещен дебат с резултат: 5 гласа „за“, 5 „против“ и 8 „въздържал се“. На заседанието присъства и вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов.

Предложението предвиждаше електрическите тротинетки да бъдат добавени към списъка с превозни средства, чието движение по обществените пътища е забранено – наред със самобалансиращи се превозни средства, верижни машини и гуми с шипове.

„Тротинетките са 200 пъти по-рискови от автомобилите“

„Направих това предложение с пълното съзнание каква ще е реакцията“, заяви Кирил Добрев. Той обясни, че е подложен на сериозен натиск от вносители на тротинетки, неправителствени и дори държавни организации, които според него активно лобират в тяхна полза. По думите му, тротинетките са „200 пъти по-рискови от колите, 70 пъти от моторетките и 50 пъти от велосипедите“.

„Няма как да контролираме скоростта им – дори когато има ограничение до 20 км/ч, устройствата се хакват и се карат с много по-висока скорост“, добави Добрев. Той посочи, че мнозинството от инцидентите се случват при тъмна част от денонощието, висока скорост и често – след употреба на алкохол. „Тогава тротинетките се превръщат в куршуми – буквално средство за масово унищожение“, заключи той.

Разделение в мненията и предупреждение за ограничения върху бизнеса

Заместник-председателят на комисията Андрей Рунчев (ГЕРБ–СДС) поясни, че според текста тротинетките ще могат да се движат само по велоалеи и специално обособени зони, но не и по улици. Той призна, че повечето инциденти стават именно при взаимодействие с други превозни средства на пътното платно.

Явор Божанков („ПП–ДБ“) обаче предупреди, че въвеждането на подобна забрана би било крайна мярка. „В нито един български град не можеш да стигнеш от точка А до точка Б само по велоалеи“, заяви той и настоя за по-реалистичен подход – като техническо ограничаване на скоростта до 25 км/ч и регистрационен режим.

Божидар Божанов (ПП–ДБ) изрази опасения, че с подобна забрана само ще се премести нарушението в друга категория. „Двама души ще се возят пак на тротинетка, но ще нарушават друг закон“, посочи той и подчерта, че така ще се засегне сериозно и бизнесът с тротинетки под наем.

Аргументи „за“ и „против“: от безопасност до екология

Коста Стоянов („Възраждане“) изрази недоумение от промяната в позицията на част от комисията и заяви, че „по тази логика можем да забраним и електрическите автомобили“. По думите му така се вреди на екологията и се спъва развитието на алтернативния градски транспорт.

Халил Летифов („ДПС – Ново начало“) пък подкрепи пълната забрана, посочвайки, че с години не е въведен ефективен контрол над скоростта и безопасността на тези превозни средства. „Те стават все повече и все по-опасни“, предупреди той.

Павлин Кръстев от „Демокрация, права и свободи“ добави, че ако движението на тротинетките по обществени места бъде забранено, това би означавало и фактическа забрана за продажбата им.

Биляна Иванова („БСП – Обединена левица“) защити електрическите тротинетки като по-екологичен и удобен начин за придвижване. „С пълната забрана на практика казваме на хората да се върнат в колите си“, каза тя. Иванова изрази опасения, че ще бъдат засегнати не само гражданите, но и цял един бизнес сектор.

Може също да харесате

Оставете коментар