След поредица от тежки катастрофи, включително трагичния инцидент в Плевенско, при който загина 12-годишно дете, Народното събрание одобри на първо четене пет законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата. Основната цел на измененията е ограничаване на пътния травматизъм чрез по-строг контрол, модерни технологии и по-високи санкции.
Какво предвиждат предложенията?
Законопроектите бяха внесени от различни парламентарни сили – ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ (с отделни проекти от Явор Божанков и Божидар Божанов), „Възраждане“ и Министерския съвет. Сред основните мерки се открояват:
-
Намаляване на максималната скорост по автомагистралите от 140 на 130 км/ч.
-
Засичане на средна скорост с тол-камери.
-
Създаване на зони с ограничение до 30 км/ч в градска среда.
-
Засилен контрол чрез видеонаблюдение и използване на общински камери.
-
Промени в електронните фишове и публичност на системни нарушители.
-
Нов режим за младите шофьори, които да могат да управляват МПС на 17 г. с придружител.
Предложенията на ГЕРБ-СДС: Камери, общински контрол и реинвестиране на глоби
От ГЕРБ-СДС настояват камерите на общините да се използват не само за видеонаблюдение, но и за установяване на средна скорост. Предложението включва възможност част от глобите, наложени на нарушители, да постъпват в общинските бюджети, което според партията ще стимулира местната власт да инвестира в пътна безопасност.
ПП-ДБ: Фокус върху електронните фишове и отворени данни
Божидар Божанов и колеги предлагат автоматизирано издаване на електронни фишове, без човешка намеса, както и мерки срещу шофьори, които системно избягват получаването им. Нарушителите ще бъдат спирани от движение. Предвижда се също създаване на публична система с отворени данни за ПТП, както и публикуване на информация за системни нарушители.
Министерски съвет: Намаляване на скоростта и обучение под надзор
В предложенията на МС фигурират редица строги санкции – например:
-
Глоба от 600 лв. и отнемане на книжката за два месеца при превишение над 40 км/ч в града;
-
Глоба от 700 лв. и лишаване от право на управление за три месеца при превишение над 50 км/ч извън града.
Интересна новост е възможността 17-годишни младежи да управляват автомобил с придружител – идея, вдъхновена от практики в други държави с цел натрупване на опит под надзор.
„Възраждане“: По-бързо разпродаване на задържани коли
От партията настояват Националната агенция за приходите да има по-голяма свобода да реализира по-бързо задържаните автомобили на шофьори, заловени под въздействието на алкохол или наркотици.
Явор Божанков: Правата на гражданите и тестовете за наркотици
Божанков и съмишленици предлагат законови корекции, които да отчитат възможността за фалшиво положителни резултати при наркотестове, причинени от медикаменти. Според тях санкциите не трябва да влизат в сила преди доказване на вина чрез кръвна проба. Предвижда се временно административно отнемане на книжка до 72 часа, без окончателна санкция, докато се чака резултатът.
Дебатите: Страстни сблъсъци и разнопосочни позиции
Дискусиите в пленарната зала бяха напрегнати. Георги Кръстев от ГЕРБ-СДС заяви, че законодателството трябва да гарантира неотменимост на наказанието:
„Когато някой наруши правилата, трябва да знае, че ще понесе последиците – това е възпиращата сила на закона.“
Калин Стоянов от ДПС-Ново начало подчерта нуждата от реална събираемост на глобите:
„Не е нормално за едно и също нарушение у нас глобата да е 50 лв., а в Гърция – 150 евро и отнемане на книжката.“
Ивайло Чорбов от „Възраждане“ отправи критики към предложенията на Божанов и Божанков, заявявайки, че това би „легитимирало“ шофирането под въздействие на наркотици.
Ремзи Осман от ДПС изрази притеснение от идеята 17-годишни да шофират с придружител:
„При инцидент, паниката може да доведе до още по-сериозен инцидент.“
Кирил Веселински от партия МЕЧ обвини институциите в повърхностен подход:
„Става въпрос за козметични промени – изпират съвестта си, но не решават проблема.“