От 13 декември 2026 г. се очаква по железопътните линии в България да започнат да се движат първите частни пътнически влакове. Това е предвидено в проекта на Министерството на транспорта и съобщенията за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт, който вече е публикуван за обществено обсъждане.
Обсъждането ще продължи до 1 юли, като в този период ще се проведат консултации със синдикални организации, неправителствени структури и други заинтересовани страни относно условията на процедурата.
Процедурата ще се проведе съгласно регламент на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г., отнасящ се до обществените услуги в железопътния и автомобилния пътнически транспорт.
Съгласно обявения график, до края на юли 2025 г. ще бъде открит процесът по подаване на оферти от кандидатите, като крайният срок за това е 30 октомври. Подписването на договорите с избраните превозвачи трябва да се осъществи до 31 декември 2025 г., а реалното предоставяне на услугите да започне с влизането в сила на новия график за движение на влаковете на 13 декември 2026 г.
Договорите ще бъдат със срок от 12 години, за да се гарантира финансова и оперативна устойчивост за избраните оператори.
За първи път в историята си БДЖ ще бъде поставена в условия на конкуренция с частни компании в пътническия железопътен транспорт.
Според проекта железопътната система ще бъде разделена на три основни региона – западен, северен и южен, като във всеки от тях ще бъдат включени и второстепенни линии.
Разпределение по региони:
-
Западен регион – включва всички експресни, международни и нощни влакове, с основно депо в София.
-
Южен регион – ще обхване бързите влакове между Пловдив и Варна (през Карнобат и през Горна Оряховица), както и регионални пътнически линии.
-
Северен регион – включва направленията Русе–Варна, Русе–Пловдив (през Горна Оряховица) и други пътнически линии в района.
Четири основни експресни линии ще обслужват направленията София–Варна, София–Бургас, София–Петрич и Горна Оряховица–Русе. За тях е заложена минимална средна скорост от 80 км/ч и обслужване само на населени места с над 20 000 жители или важни железопътни възли. В композициите ще има възможност за резервация на всички места, както и отделни вагони първа и втора класа.
Избраните превозвачи ще могат да използват както собствен подвижен състав, така и предоставени от държавата влакове, безвъзмездно. Количеството ще е пропорционално на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на договорите, предоставеното оборудване ще трябва да бъде върнато в състоянието, в което е получено.
Максималната допустима печалба за операторите ще бъде ограничена до 5%. „Тази граница е нормална за пътническия транспорт и е достатъчна за компенсирана обществена услуга“, уточняват от ведомството. Проектът предвижда още редовни проверки от страна на възложителя, както и независим финансов одит.
Превозвачите ще бъдат задължени да синхронизират системите си за резервации и продажба на билети, така че да се улесни прекачването между различни оператори.
Цените на билетите ще могат да бъдат променяни не по-често от веднъж на три месеца. Увеличение ще бъде допустимо само при устойчиво и значително нарастване на разходите – например при поскъпване на горива, електроенергия, инфраструктурни такси и други, с над 5% спрямо индекса на инфлация.
Важен ангажимент е и гарантирането на трудовите права – при избор на нови оператори работниците и служителите ще запазят трудовите си правоотношения, като ще бъдат прехвърлени към новия работодател, уверяват от Министерството на транспорта и съобщенията.