Договорите с изпълнителите се оказват врата в полето
Ремонти, които вървят с темпото на охлюв и редовно се просрочват, но фирмите минават метър за неизпълнените договори. Това е обичайната картина за обществените поръчки в Пловдив години наред. Предвидените санкции и неустойки се избягват от изпълнителите с оправдание за непредвидени и независещи от тях обстоятелства, а местната власт не е настоятелна спрямо нарушителите.
Класически пример за този синдром е строителният бос Бончо Бонев и фирмата му „Парсек груп“, която успя да спечели няколко ключови поръчки, без да има адекватен на своя мащаб персонал, техника и организация. Първата копка на разширението на ул. „Даме Груев“ беше в края на 2021 г., като според договора „Парсек груп“ имаше 10 месеца срок да завърши 900 метра от кварталния път, тоест да го предаде за експлоатация с Акт 16 най-късно до декември 2022 г. Днес изпълнението на договора за над 7 млн. лева все още не е приключило. Забавянето обяснява с неизрядното финансиране на обекта от бюджета и със закъснялото събаряне на две къщи, които попадаха в новата улична регулация.
Същият предприемач протаква ремонта на ул. „Владая“ в индустриалната зона в район „Източен“ с дължина 850 метра, започнат с церемония по първа копка през юни 2022 г. и обещанието на Бончо Бонев, че ще завърши пътя за осем месеца. В момента улицата представлява строителна площадка, на която се мяркат двама-трима работници, има кал, дупки и стар паваж. А досега трябваше да има нов водопровод, канализация, асфалт, велоалея, тротоари и връзка с бул. „Марица-юг“. Специално за този път Община Пловдив получи целева държавна субсидия от 1 млн. лева под формата на стимулиране на стратегически инвеститор, чийто офис се намира на ул. „Владая“.
Изпълнителят трябва да завърши ремонта до 25 май, в противен случай вероятно ще има жестоки санкции, предупреди кметът на район „Източен“ Емил Русинов. Санкции – да, стига строителят да не се измъкне с непредвидени обстоятелства.
Реконструкцията на водопровода и канализацията на „Брезовско шосе“ и бул. „Дунав“ трябваше да бъде напълно завършена преди една година.
Старт на проекта, възложен от Община Пловдив на ПИМК за 20 млн. лева плюс индексациите, беше даден на 22 ноември 2021 г. и според договора за водния цикъл фирмата имаше 427 дни, тоест до януари 2023 г. Движението по бул. „Дунав“ беше пуснато преди Коледа, при това без окончателно приключилото асфалтиране, а на Брезовско шосе предстои отново напролет да се разкопават малко над 100 метра. Работата по изграждането на колектора в този участък ще продължи най-малко половин година или по-вероятно 10 месеца, като се има предвид с какви темпове се работи.
Причината, която от ПИМК изтъкват, за да се скрият от неустойки, са археологическите разкопки в един от участъците на Брезовско шосе. Те не са били заложени нито в условията на поръчката, нито съответно в договора – груб гаф, за който пак няма виновни.
От линейните графици също изостават на бул. „Александър Стамболийски“,
„Петър Стоев“ и „Царевец“, където се изпълнява проектът на ВиК за Южния обходен колектор за 80 млн. лева. За реконструкцията е нает консорциум „Еко проект – Пловдив“. В него участват три софийски фирми – „Интерхолд”, „ТЕС Кънстракшън Груп” (пак на Бончо Бонев) и „ВиК Инфр структурно проектиране”.
Проектът на колектора между Пещерско шосе и Пречиствателната станция е започнат официално на 11 октомври 2022 г. Тогава беше обявено, че по ВиК мрежата с дължина 12 км ще се работи две години със срок на окончателно завършване през пролетта на 2025 г.
Днес може да се прогнозира с абсолютната точност, че и този срок няма да се спази. На бул. „Александър Стамболийски“ досега има най-много 200 метра асфалт, което е една десета от целия булевард, на ул. „Петър Стоев“, която свързва Коматевско шосе с бул. „Македония“ – още толкова. Завършена, но не е отворена ул. „Модър“ към Транспортна болница, а има още в пъти повече работа в „Южен“ с преминаване през възлови кръстовища, както и в „Тракия“ по ул. „Нестор Абаджиев“.
Мудната работа на консорциума провали пусковия срок на подлез „Модър – Царевец“. Докато трите фирми прокарат колектора под жп линията и изминат стотина метра на „Царевец“, фирма „Драгиев и ко“ беше принудена да отчита престой. Според договора срокът за подлеза изтече на 30 декември 2023 г. и е удължен до 30 март тази година.
И строителството на подлеза под Централна гара, възложено от НКЖИ на фирма „Трейс груп холд“, закъснява, като нито един обявен линеен график досега не е спазен, пак с оправданието, че има сложна подземна инфраструктура. Кръстовището на колелото към бул. „Руски“ бяха обещали да отворят до 15 септември, но пуснаха трафика едва за Коледа. Пробивът трябваше да бъде завършен най-напред до края на 2023 г., след това – до ноември 2024 г., наскоро от НКЖИ коригираха срока до март 2025-а.
Пловдивчани изживяваха същински тормоз и преди години. Реконструкцията на Коматевско шосе с дължина 2,5 км продължи две години, на бул. „Руски“ (1,5 км) – почти три. Две години копаеха и асфалтираха бул. „Шести септември“ от Адата до Цариградско шосе. Неустойки и тогава нямаше.
Екипът на новия кмет Костадин Димитров се опита да пришпори някои възлови ремонти, но надлъгването с фирмите изпълнители продължава да бъде с неясен финал.
източник: maricaa.bg