Предложението за обществена поръчка за нови превозвачи по 29 линии на градския транспорт в Пловдив отново ще бъде разгледано от Общинския съвет следващата седмица – въпреки че на последната сесия проектът не успя да събере необходимата подкрепа. Тогава 29 съветници се въздържаха, което показа сериозни съмнения и недоверие към подготвената процедура.
Основните критики към предложението остават непроменени. Според опозиционни съветници и експерти, транспортната схема не е актуализирана, въпреки че реалните нужди на гражданите са се променили от години. Освен това проектът дава прекалено широки правомощия на кмета при определяне на критериите за избор на превозвачи, което поражда съмнения за липса на прозрачност и възможности за субективизъм.
Сериозно недоволство предизвиква и 10-годишният срок на договорите – период, който според критици обвързва общината твърде дълго с едни и същи оператори, без гаранция за по-добро качество на услугата.
Едва сега ресорният заместник-кмет Александър Държиков, който е вносител на предложението, предлага минимална корекция – автобусите по линии №1 и №6 да бъдат оборудвани за хора с увреждания или с намалена подвижност. Останалите линии обаче нямат такива изисквания, въпреки че достъпността е един от основните проблеми на градския транспорт.
Договорите отново са предвидени за 10 години, а в тях ще бъде записано, че при промени в транспортната схема превозвачите ще са длъжни да я изпълняват. Според опозицията обаче това е празна гаранция, защото самата схема не е актуализирана и не е ясно кога това ще се случи.
Днес предложението се разглежда от постоянните комисии в местния парламент, но критиците предупреждават, че без реална публичност и сериозна ревизия на условията, процедурата рискува да се превърне в още едно непрозрачно решение, взето за сметка на пловдивчани.


 
                                    