22 C
Пловдив
неделя, август 31, 2025

Права на потребителите: Как да се справим с дефектна стока?

Купили сте продукт, който се оказва дефектен или се разваля скоро след покупката? Това е често срещан проблем, но много хора не знаят какви са правата им. Онлайн платформата „Ние, потребителите“ разяснява ключови аспекти в свой нов подкаст епизод.

Законова гаранция и възможности за защита

Потребителските стоки са със законова гаранция от две години. През този период, ако даден продукт се окаже дефектен, имате право на:

  • Безплатен ремонт
  • Замяна с нов
  • Намаляване на цената
  • Връщане на стоката и парите

Важно е да знаете, че търговецът решава как да удовлетвори вашата рекламация, но трябва да спазва определени критерии. Ако не сте съгласни с неговото решение, можете да се обърнете към съответните институции или към съда.

Кога една стока се счита за дефектна?

Според закона, стоката е дефектна, ако не отговаря на изискванията на договора за продажба, на обективните стандарти за съответствие или ако дефектът е причинен от неправилен монтаж. „Ние, потребителите“ обясняват, че именно тълкуването на тези разпоредби често води до спорове между клиенти и търговци.

Как да подадем рекламация?

Рекламацията трябва да се подаде писмено в рамките на две години от покупката. В нея трябва да посочите проблема и предпочитания от вас начин за удовлетворяване, като приложите копие от касовата бележка. Търговецът е длъжен да приеме жалбата и да я впише в специален регистър, дори и да смята, че вие сте причинили дефекта.

Габриела Руменова, водеща на подкаста, разказва, че недобросъвестни търговци понякога се опитват да ограничат правата на потребителите, като определят кратко време за подаване на жалби или настояват рекламацията да се подаде само в магазина, от който е закупена стоката. По закон обаче можете да подадете жалба във всеки обект на търговеца, на неговия уебсайт или на адреса на управление.

Когато обвиняват вас

Често търговци се опитват да се освободят от отговорност, като твърдят, че потребителят е използвал стоката неправилно. В този случай, ако търговецът откаже рекламацията, той е този, който трябва да докаже вината ви, а не вие своята невинност. „Търсенето на потребителските права не трябва да изглежда като битка с вятърни мелници“, категорична е Руменова.

Ремонтът или замяната трябва да се извършат безплатно в срок до един месец. Ако стоката се наложи да се демонтира, разходите са за сметка на търговеца. При ремонт, гаранционният срок се удължава с времето, през което стоката е била в сервиза.

Не се колебайте да потърсите правата си, ако откриете дефект. Вие просто искате това, което ви се полага по закон.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук