Министерският съвет прие промени в Закона за автомобилните превози, с които се транспонира европейското законодателство в сектора. Измененията въвеждат нови изисквания за лицензиране на превозвачите, които извършват автомобилен превоз на товари с моторни превозни средства с допустима максимална маса над 2,5 тона. До този момент лицензиране се изискваше само за превозни средства над 3,5 тона.
С измененията се дава възможност предприятията да използват наети превозни средства не само от държавата членка, в която са установени, но и от всяка друга страна от Европейския съюз. В същото време се въвежда ограничение за каботажните превози – чуждестранни превозвачи ще могат да извършват вътрешни превози на територията на България с един и същ товарен автомобил в рамките на четири дни след приключване на предходен каботажен курс.
Законът предвижда и мерки за гарантиране на реално и устойчиво присъствие на българските превозвачи на територията на страната. Целта е да се пресекат практиките на т.нар. „пощенски кутии“ – фирми, които са регистрирани формално, но не осъществяват реална дейност. По този начин се засилва контролът върху спазването на правилата и се насърчава лоялната конкуренция на вътрешния пазар.
С промените се въвеждат и специфични правила за командироване на водачи в автомобилния транспорт, включително административни процедури и контролни механизми. Основната цел е осигуряване на достойни условия на труд и социална защита за шофьорите.
Удължава се срокът за съхранение на документи, с които се регистрират периодите на управление, почивки и прекъсвания на водачите – от 28 на 56 календарни дни. Това ще позволи по-ефективен контрол от страна на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Манипулирането на контролните устройства, които отчитат дейността на водачите, се класифицира като едно от най-сериозните нарушения. За подобни действия се предвижда принудителна административна мярка – временно спиране от движение на превозното средство до отстраняване на нарушението.
Въвежда се и нов ред за отнемане на свидетелството за управление на водач, спрямо когото е наложена такава мярка. До този момент законът не предвиждаше подобна процедура.