През 2024 г. всички пътни такси, събирани от държавата, са донесли общ приход от малко над 902 млн. лв., съобщиха за „24 часа“ от Националното толуправление.
Ръстът спрямо предходната 2023 г. е 16%, а ако тенденцията от последните 2-3 години се запази, още през 2025 г. годишните приходи от пътни такси ще достигнат 1 млрд. лв. – сума, която беше заложена при стартирането на толсистемата през 2020 г.
Тогавашният премиер Бойко Борисов нарече системата, чрез която се плащат пътните такси от камиони и автобуси, „печатница за пари“ и прогнозира, че тя ще събира по 1 млрд. лв. на година. Въпреки това, пандемията доведе до рязък спад в трафика, а платените пътни такси за 2020 г. бяха едва 450 млн. лв.
Тенденцията се обърна през 2022 г., когато приходите от всички пътни такси достигнаха 553 млн. лв., а през 2023 г. – 775 млн. лв.
Разбивката на данните за 2024 г. показва, че приходите от толдекларации, т.е. когато превозното средство плаща според засеченото движение чрез бордно устройство, възлизат на 537 млн. лв. Приходите от маршрутни карти, при които превозвачът декларира маршрута си предварително, са 52 млн. лв.
Винетките за леките автомобили, чиито цени не са променяни вече четвърта година, са донесли 281 млн. лв. Освен това, от глоби и компенсаторни такси са събрани малко над 31 млн. лв., с което общият приход възлиза на 902 019 042 лв.
Приходите от винетки за леки автомобили са нараснали минимално в сравнение с предходната година – 270 млн. лв. през 2023 г. спрямо 281 млн. лв. през 2024 г.
За трета поредна година леките автомобили плащат по-малко от тежкотоварните превозни средства и автобусите. В първите години след въвеждането на толсистемата това не беше така, което пораждаше критики, че тежките превозни средства, които увреждат повече пътищата, плащат по-малко.
През 2022 г. тарифите на толтаксите бяха увеличени, а обхватът на пътищата, за които се събират такси, беше разширен.
Данните показват, че тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона, които плащат толтакси според изминатото разстояние, най-често се движат по магистралите. Най-предпочитаните маршрути са от София към ГКПП Кулата по магистрала „Струма“, от столицата към ГКПП Капитан Андреево по магистралите „Тракия“ и „Марица“, както и от Дунав мост при Русе към ГКПП Капитан Андреево.