Пазарната доминация на търговските вериги е изключително силна, като производителите с големи обеми продукция често срещат трудности да реализират стоките си извън тях. Това заяви председателят на Браншова камара плодове и зеленчуци Цветан Цеков в ефира на NOVA, коментирайки високите цени на храните.
„Институциите и комисиите не изпълняват своите функции. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) никога не е установила проблеми, а Комисията за защита на потребителите (КЗП) също не предприема действия“, добави Цеков.
Той подчерта, че е важно производителите с логистични бази да имат възможност да продават директно на българския пазар, без да преминават през веригите. Според него, търговските вериги обезличават производителите, като им забраняват да продават стоката си под собствен бранд, а те трябва да се съобразяват с алгоритъм от условия, наложени от веригите, за да не бъдат изключени от пазара.
„Повечето български продукти преминават през дистрибутори, което води до оскъпяване на стоката с между 30 и 50%. Това е само междинно звено“, обясни той.
Една от нелоялните търговски практики, посочена от Цеков, е натискът върху производителите да намалят цената на стоката си, за да се включат в промоции. След като промоцията приключи, търговците продават стоката на по-висока цена, което води до загуби за производителите.
„Производителите трябва да имат свободата да продават на българския пазар без ограничения. Принуждават ни да носим брандовете на търговците, което обезличава българската продукция“, подчерта Цеков. Той добави, че българските продукти често се поставят на по-ниските рафтове в магазините, което също ги поставя в неравностойно положение.
Цеков и Николов отбелязаха, че в контекста на открития пазар на ЕС е трудно да се говори за защита на българското производство. Все пак, според тях, трябва да се предприемат мерки за насърчаване на кооперирането сред производителите. Цеков допълни, че от 10 години настояват за закон за кооперативите.