Промяна в Националното външно оценяване (НВО) в 7. и 10. клас вече е факт. От тази учебна година учениците ще се сблъскат с интегрални задачи – такива с практическа насоченост, които ще изискват знания както по математика, така и по природни науки. Идеята на Министерството на образованието и науката (МОН) е да стимулира мисленето, а не ученето наизуст.
Седмокласникът Виктор Ружинов признава, че се притеснява от предстоящия изпит, но не смята, че промяната е голям проблем. „Трябва да внимаваш повече в часовете по природни науки, за да знаеш за какво става на въпрос“, казва той и добавя, че със сигурност ще ходи и на частни уроци.
Полина Маринова, учител по математика, потвърждава, че новите задачи ще бъдат „обвързани между предметите“. Тя обяснява, че те ще имат практическа насоченост и няма да изискват възпроизвеждане на формули или закони, а прилагане на наученото в реални ситуации.
От министерството твърдят, че целта не е да затруднят учениците, а да им покажат, че „важни са не знанията, а прилагането на придобитите умения в практически ситуации“. Евгения Костадинова от МОН допълни, че „не е достатъчно учениците да могат да решават един математически израз, без да го свързват с живота около себе си“.
Въпреки добрите намерения, промяната създава напрежение. Иванка Тодорова, родител на десетокласник, изрази притеснения, че новите задачи се въвеждат точно преди началото на учебната година, а все още няма издадени помагала.
На изпита след 7. клас интегралните задачи ще бъдат 6 от общо 24, а на този след 10. клас – 6 от 18.