Служители в градския транспорт на София, Варна и Русе се готвят за протест с основно искане — увеличение на трудовите възнаграждения. Недоволството назрява на фона на тежки условия на труд, недостиг на персонал и усещане за липса на институционално внимание.
Румен Враголомски е автобусен шофьор с 26 години стаж. Той е категоричен, че протестът, насрочен за сряда, е неизбежен.
„Този протест се налага. Никой не иска да идва да работи при тези условия — отнеха ни първа категория труд, а работата стана още по-тежка. Ставаме в 3 сутринта, прибираме се в 1 през нощта, ако сме втора смяна. Работим по 12 часа, когато няма достатъчно шофьори“, разказва той пред Bulgaria On Air.
По негови думи, в столичния градски транспорт има недостиг от около 300 шофьори. Това води до чести извънредни смени и натрупване на огромен брой извънредни часове.
„Имам вече 172 часа извънреден труд. Забравихме семействата си. Вкъщи ни се сърдят, децата ме питат: ‘Тате, пак ли си на работа? Няма ли да отидем някъде?’ Какво да им отговоря? Да взимам болнични, за да се видим? Това не е нормално. Ако всички решим да си вземем законните почивки, автобусите ще минават веднъж на половин или един час“, допълва Враголомски.
Основното искане на протестиращите е минимум 15% увеличение на заплатите. Според синдикатите, ако не се постигне бързо решение, движението на градския транспорт в сряда може да бъде сериозно нарушено.
„Надяваме се институциите да започнат реален диалог. Протестът може да приключи за часове, но може и да продължи цял ден — всичко зависи от това дали ще има воля да се чуят исканията на служителите“, заяви вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов.
Кметът на София Васил Терзиев съобщи, че в бюджета на общината е предвидено едва 5% увеличение на заплатите. Той подчерта, че преговорите със синдикатите продължават. Междувременно, от опозицията в Столичния общински съвет отправиха критики към градската управа за липсата на дългосрочна политика по отношение на транспортния сектор.