Цените в хипермаркетите могат да се регулират с ефективен контрол от страна на действащите регулатори. Въпреки че тези търговски вериги предлагат удобство, модерен облик и чистота, те не бива да злоупотребяват с бранда „България“. Често зад националистическа визия с шевици и родни символи се крият продукти с чуждестранен произход, без реален контрол върху тяхното етикетиране. Това заяви Цветан Цеков, председател на браншовата камара „Плодове и зеленчуци“ и собственик на биоградини в Ботевградско, в интервю за БНР.
Нелоялните практики на хипермаркетите
Цеков разкрива, че големите търговски вериги често поставят производителите в неравностойно положение чрез редица нелоялни търговски практики. Една от най-разпространените е свързана с промоционалните кампании.
„Когато даден продукт е включен в промоция, цената му се сваля с 15-20%, а от производителите се изисква да доставят в двойно или тройно по-големи количества. След края на промоцията обаче, веригите не поръчват нови доставки, а продават останалата стока на по-висока цена, докато производителят получава заплащане на предварително договорената, често под себестойност, цена“, обяснява Цеков.
Друг сериозен проблем е липсата на прозрачност в контрола на доставките – откъде идват стоките, през кои посредници минават и дали продуктите се подменят.
Регулации, които не стигат до реални промени
Фермерът признава, че е участвал в няколко законодателни инициативи за регулиране на сектора, но нито една от тях не е довела до реални резултати. Повечето дори не стигат до разглеждане в Комисията по земеделие.
„Търговските вериги контролират над 75% от пазара в големите населени места. Те притежават огромна пазарна сила, което ги прави почти недосегаеми. Общественото недоволство расте и е въпрос на време да се предприемат мерки срещу тези монополни практики“, коментира той.
Въпросът с регулирането на хипермаркетите остава отворен, а производителите продължават да настояват за повече контрол, прозрачност и справедливи условия на пазара.