Жителите на селата Телиш и Радомирци наричат пътя до Плевен „руска рулетка“. На зловещата отсечка, където на 31 март загина 12-годишната Сиана, официалната статистика сочи още пет жертви за последните пет години. Местните обаче твърдят, че реалният брой е много по-голям — данни, които те събират с болка и от първо лице.
Катастрофа, която променя живот
Радка Костова си спомня всеки детайл от кошмарния ден, в който тя и съпругът ѝ са ударени челно от бус. „Колата се завъртя на 360 градуса. Когато се обърнах към мъжа ми, си помислих, че е мъртъв“, разказва тя. Травмите ѝ – счупена гръдна кост и прешлени. Мъжът ѝ – с натрошени кости, увреден бял дроб и спомени, които никога няма да изчезнат.
„Повече не сме ходили на родителски срещи. Само по лекари. Ако можем да не пътуваме – не пътуваме“, казва Радка, която дори отказала задължителен преглед след операцията си, за да избегне опасния път.
„През ден – катастрофа“
Местните казват, че камионите „си пробват километражите“, дупките по пътя ги принуждават да кривят от платното, а дъждът превръща асфалта в капан. „Там са загинали поне трима човека само след нашия случай“, твърди Радка. Съпругът ѝ Мирослав още не е се възстановил – преди 20 дни претърпял поредна операция.
Разследването на тяхната катастрофа е в застой. „Година и един месец. Никой не ни е потърсил. Делото е прекратено, защото не можели да открият шофьора на буса“, казва той.
Лични трагедии, системен проблем
Лальо Маринов от Радомирци е загубил баща си на същата отсечка. Тир с превишена скорост го помита и влачи десетки метри. „Виновен се оказа убитият. Един месец по-късно глобиха мен“, разказва със сълзи в очите.
Още жители разказват за катастрофи пред домовете им. Стени се тресат от преминаващите тирове, вода залива пешеходците, тротоарите са тесни, а животът – под постоянна заплаха.
Кметът: „Пътят е рулетка“
Кметът на Радомирци Петьо Йотов е категоричен: „Протестът ще се състои на 12 април. Ще затворим пътя Телиш – Радомирци. Напрежението ескалира. След смъртта на това слънчице… Така не може повече.“
Йотов обяснява, че настилката е на 50 години, ремонтирани са само компрометираните участъци. „При най-малкия дъжд, неподходящи гуми и рязко спиране – колата излиза от контрол.“
Експерт: „Решения има, но не се прилагат“
Георги Бързаков, пътен експерт, предлага конкретни решения – напречна звукова маркировка, сепаратори по осевата линия, нови мантинели. „Един сепаратор струва 38 лв. Колко още деца трябва да загинат?“
„Никой не е застрахован“
„Днес е това дете. Утре може да е нашето“, казват в заключение оцелелите Радка и Мирослав. А в сърцата на всички в Телиш и Радомирци остава страхът – от пътя, който все още не е направен безопасен. И надеждата – че ще бъдат чути.