Самолетът на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен наистина се е сблъскал със смущения на GPS сигнала при кацането си на летището в град Пловдив, България. Това заяви говорителката на Европейската комисия (ЕК) Ариана Подеста пред репортери в Брюксел по време на брифинг, когато e помолена да коментира ситуацията, предава Euroactiv.
„Наистина можем да потвърдим, че е имало смущения на GPS сигнала, но самолетът е кацнал безопасно в България. Получихме информация от българските власти, че подозират, че това се е случило поради явна руска намеса“, заяви говорителят.
На въпрос дали смущенията на GPS сигнала са били насочени директно към самолета, превозващ председателя на Европейската комисия, говорителят отговори, че такъв въпрос трябва да се зададе на Русия.
„Разбира се, ние сме наясно и свикнали със заплахи и сплашване, които са редовни. Имаме редовен компонент на враждебно поведение от страна на Русия. Разбира се, това само ще засили допълнително нашия непоколебим ангажимент за изграждане на отбранителни способности и подкрепа на Украйна. Този инцидент всъщност подчертава неотложността на мисията, която президентът изпълнява в държавите-членки на ЕС на фронтовата линия. Този ден тя видя от първа ръка ежедневните предизвикателства, заплахите от Русия и нейните пълномощници“, посочи говорителят.
Тя добави още, че след този инцидент „ЕС ще продължи да инвестира в разходите за отбрана и в готовността на Европа още повече“.
Говорителката на Европейската комисия Анна Кайса заяви, че ЕС се сблъсква с GPS заглушаване и подправяне от дълго време, особено на източния фланг.
„През юни тази година 13 държави-членки изпратиха писмо до Европейската комисия, като допълнително насочиха вниманието ни към инциденти, които се превръщат в почти ежедневна практика. Това има сериозно въздействие върху морския и въздушния трафик, а също така, очевидно, има и икономически последици“, каза говорителят.
Тя отбеляза също, че ЕС разработва специален план за действие за борба с подобна заплаха и работи активно с Международната организация за гражданско въздухоплаване, която също работи по глобални мерки за противодействие на заглушаването и подправянето на сателитни сигнали.