От днес Националното тол управление официално започна да глобява шофьорите, които неправомерно се движат в аварийната лента на магистралите. Новата мярка цели да дисциплинира водачите и да подобри безопасността по пътищата, но въпреки високите санкции – мнозина продължават да нарушават закона.
Само за 10 минути екип на bTV засече 7 нарушители по автомагистрала „Тракия“. За последното денонощие тол камерите са регистрирали 24 случая на незаконно движение в аварийната лента. В петък бяха санкционирани още 10 водачи на АМ „Хемус“ и двама на АМ „Тракия“.
По данни на Пътна полиция мярката вече оказва възпиращ ефект, а очакванията са, че броят на нарушителите ще намалее. Тол системата следи движението на 98 локации в страната чрез камери, които разпознават регистрационни номера и автоматично изпращат сигнал към КАТ.
Строги санкции за нарушителите
Глобата за първо нарушение е 1000 лева и отнемане на книжката за три месеца. При повторно провинение санкцията скача до 4000 лева и шестмесечно лишаване от право на управление. Кадрите от камерите ще съдържат дата, час, място и посока на движение, като ще бъдат предавани към съответните областни дирекции на МВР. Нарушителите ще имат 14-дневен срок за обжалване.
Според полицията новите правила ще спомогнат за реда по пътищата, особено при аварийни ситуации и задръствания, когато неправомерното използване на аварийната лента пречи на преминаването на линейки и пожарни.
Статистиката продължава да тревожи
Екип на bTV анализира актуалните данни за пътната безопасност с помощта на 18-годишния активист Мартин Атанасов – автор на проекта „Черна писта“. Според него, въпреки че броят на тежките катастрофи намалява, общият брой пътнотранспортни произшествия остава висок.
„За последните 30 дни имаме над 3100 инцидента, при които са загинали 50 души, а 927 са ранени. Повечето катастрофи не се случват на магистрали, а на скоростни отсечки и междуградски пътища“, коментира Атанасов.
По данни на МВР, от началото на годината до момента са регистрирани 59 катастрофи, свързани с движение в аварийната лента. Атанасов допълни, че реалният брой може да е по-висок, тъй като не винаги инцидентите се отчитат с конкретизация на пътната лента.
И още мерки
Освен тол камерите, в контрола ще участват и небрандирани полицейски автомобили, които имат правомощия да спират и санкционират нарушителите директно на място.
Някои шофьори подкрепят новите санкции, но настояват, че за да се изисква стриктно спазване на правилата, трябва и пътищата да отговарят на високи стандарти за безопасност и поддръжка.