Поскъпване от 80 до над 800 лева за пътна помощ след пътнотранспортно произшествие – и то само за няколко километра. За такава злоупотреба сигнализира семейството на пострадалия шофьор при катастрофата на автомагистрала „Тракия“, станала вчера.
„Потърсих фирма в интернет, обадих се на един човек. По телефона ми каза, че ще струва 1,50 лв. на километър“, разказва Стилян Пеев.
Репатракът пристига и товари катастрофиралия автомобил. По пътя към София, шофьорът на репатрака дава съвсем различна цена.
„Каза ми, че ще струва 900 лева. Отвърнах, че това е прекалено висока сума. Тогава той се обади на шефа си и след разговора цената стана 800 лева. Дадох му парите, но поисках и фактура. Отговорът беше: ако искам фактура, трябва да начислят и ДДС, и тогава цената ще стане 960 лева“, обяснява пред bTV потърпевшият.
Случаят бе описан и в пост в социалните мрежи от близка на пострадалото семейство. За да провери каква е реалната цена, тя сама се обажда на същата фирма за пътна помощ.
„Попитах колко ще струва да репатрират кола от София до село Лозен – катастрофата е станала на около 6 км преди разклона за селото. Отговориха ми: около 70 лева. Тогава казах: а защо взехте 800 лева от племенника ми? Мъжът отвърна: ‘Много беше трудно, колата беше без гуми и никой нямаше да я вземе за по-малко’“, разказва жената.
Собственикът на фирмата за пътна помощ отказа среща с телевизионния екип с мотива, че е зает. По телефона обаче заяви, че цената е напълно оправдана.
„Отидох на място и му казах – 860 лв. с ДДС. Момчето се съгласи. Колата беше смачкана, репатрирането не беше лесно. При такива обстоятелства няма как да струва 70 или 80 лева“, обясни Никола Йорданов, собственик на пътната помощ.
Според експертите от Съюза на българските автомобилисти обаче реалната цена е многократно по-ниска.
„Услугата би струвала около 96 лева“, посочи Тодор Желев от СБА.
Вече е започнала проверка от Комисията за защита на потребителите на фирмите, предлагащи подобни услуги. А близките на пострадалия алармират и за друг сериозен проблем – състоянието на пътната инфраструктура.
Те твърдят, че причината катастрофата да бъде толкова тежка е премахнатата мантинела между двете платна на магистралата.
„Мантинелата не беше приведена до нивото на настилката. Ако беше права и равна, колата щеше да се плъзне по нея. Вместо това, се наниза“, обясни Росица Бачарова, леля на Стилян Пеев.
По-късно от Агенция „Пътна инфраструктура“ излязоха с официална позиция:
„От началото на април в участъка от км 0 до км 5 започна текущ ремонт на настилката. В рамките на дейностите на места мантинелата е демонтирана. В района на 5-ти км участъкът е временно обезопасен с бализи. За повишаване на информираността и безопасността, информацията за промяната в организацията на движението е публикувана на сайта на АПИ. С оглед на предстоящите празници и очаквания интензивен трафик, ремонтните дейности са временно преустановени. Пътноподдържащата фирма е уведомена да предприеме допълнителни действия за обезопасяване на участъка. След празниците ремонтът ще бъде подновен и ще бъдат поставени необходимите пътни знаци.“