Новите правила за годишните технически прегледи предизвикаха вълнение сред собствениците на бензинови автомобили. Много от тях не успяват да преминат проверките поради завишените норми, докато дизеловите автомобили от същата възраст и клас минават без проблеми. Въведените от 22 юли дигитализирани прегледи изпращат информацията директно към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, което предотвратява възможността за манипулации. Пунктовете, които не отговарят на новите изисквания, не могат да извършват ГТП.
„Дизеловите автомобили се проверяват за димност, а не за емисии на въглероден диоксид, докато при бензиновите коли измерването на CO2 е много по-строго и много автомобили, дори на година-две, не успяват да преминат прегледа,“ обясни пред „Марица“ собственик на пункт в Пловдив. Прегледът на бензинов автомобил сега може да отнеме около час, вместо обичайните 30 минути. Шофьорите се оплакват, че дори по-нови модели автомобили не покриват нормите. След провал в прегледа, собствениците имат 14 дни да отстранят проблема, а ако не успеят, трябва да платят нова такса при следващото посещение. Цените на прегледите са се увеличили от 45-60 лева на около 100 лева.
Шофьорите критикуват новите норми като нелогични. Те посочват, че при автомобили с газова или метанова уредба измерването се извършва само на бензин, което е несправедливо. „Преди мен мина стар дизел без катализатор и филтри, и нямаха проблеми с данните му,“ споделя Калоян Делимаров, който ще трябва да повтори прегледа на своята тойота с бензинов двигател.
Повечето водачи смятат, че нормите трябва да бъдат променени, защото са недостижими за повечето автомобили. В социалните мрежи вече се организират призиви за масови протести.