27 C
Пловдив
неделя, юни 22, 2025

Скандал в АПИ: Опасна подмяна на стандарти отваря пътя за катастрофи

В тихата сянка на промените в нормативните документи, през 2025 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ прокарва не просто нова техническа спецификация. Прокарва път към поредната смърт на български път. И този път вината няма да е „несъобразената скорост“ на шофьора, а съобразената със строителните лобита регулация, която допуска използването на варовик и доломит в най-горния, износващ пласт на пътната настилка.

Документът, който променя всичко

Според новата спецификация, вече е допустимо в най-натоварените трасета на страната да се използват седиментни скали – материали, които световната практика категорично изключва от употреба в износващ слой. Гранит, габро, диорит – магмените скали с доказана износоустойчивост – са заменени от далеч по-евтините, но и далеч по-опасни алтернативи.

Резултатът е предизвестен: бързо износване, полиране на повърхността, загуба на сцепление, катастрофи. Единствено неизбежното е спестено в официалния текст.

„Има варовик, ще караме по варовик“

Нищо чудно, че промяната идва точно навреме – в навечерието на мащабно пътно строителство в Северна България, където варовикът е в изобилие. Евтин, лесен за добив, и – разбира се – удобен за сметките на изпълнителите. Особено когато няма изискване да се ползват по-скъпи и качествени материали. Никой не ги контролира. Никой не носи отговорност. А обществото плаща цената – с живота си.

Русе – Велико Търново: експеримент върху 25 километра

Примерът с участъка от път I-5 между Русе и Велико Търново е показателен. За 35.8 милиона лева държавата възлага ремонт на изключително натоварен път. Работи се без отбиване на движението, с непрекъснат поток от тирове, върху настилка, която – според експерти – ще започне да се „стъкляса“ още преди откриването ѝ. Това не е догадка, това е инженерна логика.

Полираният капан

Когато върху настилката започне да се трупа прах, каучук и дъждовна влага, настъпва нещо, което шофьорите описват като „ледено усещане“ – автомобилът просто отказва да спре или да завие. А виновен, както винаги, ще бъде шофьорът. Същият този водач, който е бил оставен да се движи по път, планиран с пренебрежение и изпълнен с икономии на животоспасяващи материали.

Мълчаливото прехвърляне на вина

Според статистиката на МВР, за последните три години почти всички тежки пътни произшествия са приписани на „грешка на водача“. През 2022 г. – 6609 тежки инцидента, от които само 6 заради пътната настилка. През 2023 г. – 6993, отново само 6 „по вина на пътя“. Цифри, които са в пряко противоречие с реалността, позната на всеки български шофьор.

„Виновен е винаги човекът, не пътят. Пътят няма глас.“

Това споделя пред нас бивш инженер от пътната агенция, пожелал анонимност. Той потвърждава: политиката в последните години е насочена не към устойчивост и безопасност, а към спестяване на пари и обслужване на икономически интереси.

Изходът? Все още е възможен.

Експертите настояват за незабавно възстановяване на забраната за варовик и доломит в износващия пласт. За въвеждане на понятието „защитен слой“, за категорични минимални стойности на сцепление и равност, и за независим технически контрол.

Докато това не се случи, пътищата ще останат платно на безнаказаност, корупция и безразличие. И всяка следваща катастрофа ще бъде не просто трагедия. Ще бъде престъпление, извършено по разписание, пише „Сега“.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук