28 C
Пловдив
понеделник, август 4, 2025

Скоростни влакове до Северна Македония и Гърция: България с амбициозни ЖП планове

След дълги години на забавяне, България предприема сериозни стъпки за модернизиране на своята железопътна мрежа. Целта е не само да се подобрят вътрешните връзки, но и да се изгради ефективна трансгранична свързаност със съседните държави. Тези усилия са от ключово значение за геостратегическата позиция на страната, особено по отношение на Коридор №8.


Коридор №8: Нова връзка с Република Северна Македония

Един от най-значимите проекти е изграждането на дългоочакваната железопътна линия между България и Северна Македония, чието строителство е започнало още през 1941 г.

  • Участък Гюешево – границата: Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) обяви обществена поръчка за изграждането на 2,4 км жп линия от Гюешево до граничния тунел. Стойността на проекта е 576,4 млн. лв. без ДДС, а срокът за завършване е до 2028 г. Гара Гюешево ще се превърне в нов граничен пункт за пътници и товари.
  • Граничен тунел Деве баир: За него предстои подписване на споразумение между двете държави, след което ще бъде избран изпълнител. Поддръжката ще се осъществява на ротационен принцип.
  • Модернизация на линията София-Гюешево: Цялата жп линия, която в момента е с дължина 139 км, ще бъде модернизирана и електрифицирана. След реконструкцията дължината ще бъде съкратена до 117 км, а скоростта ще достигне 160 км/ч.

Проекти по Коридор №8 към Сърбия, Гърция и Турция

  • Връзка със Сърбия: Тече модернизация на участъците Волуяк – Драгоман, като срокът за изпълнение е до 2028 г., и на София – Волуяк.
  • Връзка с Гърция: България, Румъния и Гърция подготвят меморандум за разбирателство за модернизация на жп линията Радомир – Кулата. Проектът е на стойност 1,64 млрд. лв. и ще позволи скорости до 160 км/ч.
  • Връзка с Турция: За първи път се обсъжда отдаване на концесия на нов жп проект Ямбол – Елхово – Лесово.
  • Трети Дунав мост: Текат проучвания за изграждането на трети мост на Дунав, като България и ЕК настояват той да бъде комбиниран – за автомобили и влакове.

Ключови проекти по жп магистралата София-Бургас

  • Елин Пелин – Костенец: Най-трудният участък от жп магистралата, който минава през Вакарелските възвишения, се очаква да бъде завършен до 2029 г. В него се изграждат 10 тунела с обща дължина над 20 км.
  • София – Елин Пелин: Проектът е в ход, като срокът за изпълнение е до 2028 г.

След завършването на тези проекти, България ще е изпълнила своя дял от Коридор №8, което ще улесни пътуването и търговския обмен, и ще засили геостратегическата роля на страната в региона.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук