Промени в Закона за движението по пътищата предвиждат тол камерите у нас да започнат да засичат не само моментната, но и средната скорост на автомобилите. В началото на април започнаха тестовете на системата, която трябва да премине през 500 симулирани преминавания при различни скорости и метеорологични условия, преди да започне реално да налага глоби.
Според инж. Олег Асенов, директор на Националното тол управление, данните за средна скорост ще се предават автоматично към интерфейс, свързан с МВР. Оттам ще се обработват по стандартната процедура и шофьорите ще получават фишовете си чрез SMS или чат платформи. Санкциите ще бъдат идентични с тези за превишена моментна скорост.
В момента системата е в тестови период и все още не се налагат глоби. Междувременно са инсталирани още 294 нови камери, които ще могат да работят по двойки за засичане на средна скорост в кратки участъци – между 2 и 20 км.
Къде ще има контрол за средна скорост?
-
По маршрута Троян – София вече има 9 активни камери;
-
По направленията София – Кулата и София – Варна се планират между 8 и 12 отсечки;
-
Между София и Пловдив – до 5 участъка.
В първия етап ще бъдат обхванати около 80 участъка с повишена концентрация на ПТП, като целта е контролът да има възпираща и възпитаваща функция.
Системата работи чрез разпознаване на регистрационни номера – отчита времето на навлизане и излизане от даден участък и изчислява средната скорост. Нарушения няма да се регистрират, ако автомобилът не е бил засечен на двете контролни точки.
„Предстои сертифициране на измервателните уреди и издаване на одобрение за употреба. Камерите могат да се използват и за отчитане на агресивно шофиране – например при движение с прекалено малка дистанция“, обясни още инж. Асенов.