2800 начинаещи водачи са преминали обучение по стария хартиен модел – без реална проверка на проведените учебни часове и без доказателства, че действително са се явявали на кормуване. Това показват данни на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ДАИ) за последните три месеца.
Темата стана особено чувствителна след трагичната катастрофа край Созопол, при която загинаха трима младежи – 18-годишният Йордан и приятелите му Леон и Вальо. Проверка в автошколата, където Йордан е бил обучаван, разкри редица пропуски и съмнения за фиктивно проведени часове.
По документи младежът е приключил курса си на 11 юли – точно ден преди да влезе в сила новото изискване за дигитален отчет на всички практически занятия. Дотогава обучението се водеше на хартиен картон, без възможност за последваща проверка.
Инструкторът му Николай Киряков призна, че част от часовете са били ограничени заради разписанията на автобусите на курсистите.
„Ще ме санкционират, ясно ми е. Трябва да има някой виновен – и това ще съм аз“, коментира той пред в. „Телеграф“.
Според Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, „хартиеният картон е едно нищо“. По думите му, много курсисти минават само 10–12 от общо 31 задължителни часа, за да спестят време и пари – за сметка на безопасността.
От 12 юли дигиталното приложение за отчет на часовете стана задължително. Но вратичка в наредбата позволява ръчно вписване при „липса на интернет“. Така старите схеми продължават – просто вместо химикал се използва пръст на екрана.
Статистиката на ИААА показва, че от 12 юли досега над 88 000 от общо 560 000 учебни часа (15,7%) са били въведени ръчно. Според Георгиев това в 99% от случаите означава фалшиви данни.
Експертът поставя под съмнение и фактът, че Йордан се е явил на изпит чак на 23 септември – два месеца и половина след „приключването“ на обучението му. „Вероятно реалните часове са проведени след 12 юли, но са вписани със задна дата, за да се избегне дигиталният контрол“, коментира той. По думите му, графологична експертиза може да докаже несъответствия в подписите.
Кръвните проби на Йордан потвърждават, че той е бил трезвен по време на катастрофата.
Кметът на родното му село Зидарово, Христо Бардуков, призова за човечност и осъзнаване:
„Йордан не пушеше, не употребяваше алкохол, беше отличник. Леон владееше пет езика, Вальо беше пример за подражание. Единственият им грях беше, че останаха слаби пред огъня на младостта. Хора, осъзнайте се и бъдете по-добри.“
Тримата приятели бяха изпратени във вечния им път с опела в Созопол и Зидарово.
