Социалните мрежи могат да лишат децата от способността им да се концентрират, показва ново проучване, цитирано от ЮПИ. Според изследването деца, които прекарват много време в платформи като Instagram, Snapchat, TikTok, Facebook, X (Twitter) и Messenger, постепенно губят умението си да се фокусират и да поддържат внимание.
Проучването е публикувано в научното списание Pediatrics Open Science и може частично да обясни нарастващия брой диагнози, свързани със Синдрома на дефицит на вниманието и хиперактивност (СДВХ) сред децата през последните години.
„Нашето изследване показва, че именно социалните медии оказват негативно влияние върху способността на децата да се концентрират“, заявява старшият изследовател Торкел Клингберг, професор по когнитивна неврология в Каролинския институт в Швеция.
По думите му постоянните известия и съобщения в социалните платформи непрекъснато отвличат вниманието. „Дори мисълта дали е пристигнало ново съобщение действа като разсейване и затруднява поддържането на концентрация“, допълва Клингберг.
В рамките на изследването учените са проследили над 8300 деца в САЩ на възраст между 9 и 10 години за период от четири години. Децата редовно са докладвали колко време прекарват в социалните мрежи, пред телевизора или в игра на видеоигри, докато родителите са оценявали нивата на внимание, хиперактивност и импулсивност.
Резултатите показват, че средното време, прекарано в социалните мрежи, е нараснало от 30 минути дневно при 9-годишните до около 2,5 часа на ден при 13-годишните.
Според изследователите дори умерената употреба на социалните мрежи затруднява концентрацията, като ефектът се засилва с времето. В същото време учените установили, че деца с вече съществуващи проблеми с вниманието не прекарват повече време в социалните платформи. Това показва, че социалните мрежи водят до проблеми с концентрацията, а не обратното.
Не е установена връзка между липсата на внимание и гледането на телевизия или играенето на видеоигри, информира БТА. Освен това влиянието на социалните медии не зависи от социоикономическото положение на децата или от генетични предразположения, свързани със СДВХ.
Изследването не открива и увеличение на хиперактивността или импулсивното поведение – други характерни симптоми на СДВХ.
„По-интензивното използване на социални медии може частично да обясни увеличението на диагнозите СДВХ, дори при липса на ръст в хиперактивността“, заключава Клингберг.