30 C
Пловдив
петък, септември 5, 2025

Сривът на Google: Какво се случи и защо, според експерт по киберсигурност

На 4 септември милиони потребители в редица държави, включително България, се сблъскаха с неочакван срив на услугите на Google.

Според експерта по киберсигурност Христиан Даскалов, причината е вътрешен технически проблем, а не кибератака:
„Сривът е свързан със софтуерен проблем в така наречения контролен слой на управлението на облачните системи. Оттам се насочва целият трафик и натоварване. Ако се направи модификация, която не е добре тествана, може да се получи регионален проблем от този тип.“

По думите му подобни инциденти не са единични. В последните месеци Google е преживял няколко прекъсвания на услуги, свързани с облачни ресурси, които обаче не са получили значително медийно внимание. Компанията обикновено възстановява достъпа за няколко часа, но финансовите загуби се измерват в милиарди.

Устойчивостта – липсващият елемент

„Само услугата за електронна поща на Google се използва от 2,5 милиарда души по целия свят. Въпросът за устойчивостта не е толкова при компанията, която има вътрешни стандарти и може да възстанови системата бързо, а при нас като обикновени потребители и граждани – нашата устойчивост не е на необходимото ниво,“ коментира Даскалов пред Bulgaria ON AIR.

Той подчерта, че няма нужда потребителите да сменят паролите си, защото информацията им не е компрометирана.

Експертът препоръчва създаването на локални копия на пощата и документите, за да се запази достъпът до важни данни дори при срив или компрометиране на акаунта. Същото важи и за навигацията – офлайн карти могат да се окажат незаменими при загуба на интернет връзка.

Липсата на тези елементарни мерки се пренася и в професионалната среда, където служители често допускат същите грешки, водещи до по-големи проблеми.

Колко чести ще са сривовете?

„Добра практика е разделянето на различните услуги. Проблемът вчера беше, че услугите на Google се ползват от много други доставчици, включително в електронното правителство. В Турция дори доведе до правителствена криза. Затова е важно да имате план – ако една част от доминото падне, да не срути цялата кула,“ обяснява Даскалов.

По думите му подобни сривове ще стават все по-чести, ако не се премахнат „тесните места“ в архитектурата на системите.

Необходимо е планиране, превенция и алтернативни решения – от резервни методи на плащане до осигуряване на допълнителни мобилни клетки при масови събития. Мерките често не са скъпи, но пренебрегването им в крайна сметка вреди на клиентската удовлетвореност и на приходите.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук