23.5 C
Пловдив
вторник, май 20, 2025

Техническият преглед като заложник на глобите: Ново предложение буди съмнения за конституционност

Нов проектозакон поставя под въпрос правото на движение и отваря стар спор за Конституцията.

Временната парламентарна комисия по пътна безопасност разбуни духовете с одобрението си на проектозакон, според който годишен технически преглед (ГТП) на автомобил ще се извършва само ако собственикът няма неплатени глоби. Мярката беше приета на ниво комисия, но още на този етап поражда сериозни въпроси — включително правни.

Депутатите, макар и с резерви, допуснаха възможността предложението да противоречи на Конституцията. Не без основание: Конституционният съд вече два пъти е отменял подобни рестрикции – през 2021 и 2023 г., аргументирайки се, че санкции от такъв тип напомнят на административните механизми от времето на тоталитаризма.

Въпреки това, някои народни представители не се притесниха да отминат правната страна на въпроса с лека ръка. „Не е наша работа да преценяваме, защото не сме конституционни съдии“, коментира един от подкрепящите идеята депутати – изказване, което оставя усещане за абдикация от отговорност по същество.

Засега обаче предложението остава в рамките на препоръка. Добрата новина за шофьорите е, че решенията на временната комисия не са със задължителен характер и няма гаранция, че ще бъдат включени в окончателния текст на Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Работна група в 51-вото Народно събрание вече е изготвила консолидиран законопроект с пет основни предложения, които ще бъдат обсъждани до края на май или началото на юни. В него обсъжданото ограничение за техническите прегледи не фигурира.

От бившата агенция „Автомобилна администрация“ (ДАИ) също не са във възторг от идеята. Те подчертават, че реалното ѝ прилагане би изисквало свързване на всички ГТП пунктове с информационната система на КАТ — процес, който не би приключил преди юли 2026 г.

Същевременно, на дневен ред са и други, не по-малко чувствителни предложения. Едно от тях предвижда намаляване на допустимото количество алкохол в кръвта от 0,5 на 0,2 промила за три категории водачи: нови шофьори (до 24 месеца стаж), непълнолетни и професионални водачи на тежкотоварни автомобили и автобуси.

Идеята дори беше надградена с по-крайно предложение – абсолютна нулева толерантност към алкохола (0,0 промила). Но от МВР изразиха съмнение в приложимостта ѝ, тъй като техническите средства могат да дадат фалшив положителен резултат при употреба на продукти като вода за уста, боза или дори ментови бонбони.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук