25 C
Пловдив
петък, октомври 11, 2024

Точно днес преди век, на бял свят се появява първият сборник с кръстословици

БСДД

11 години преди това в неделното издание на „Ню Йорк Уърлд“ пускат ранна версия, преди да се появи специалното издание, станало бестселър

 

В началото на 1924 г. двама млади възпитаници на Колумбийския университет – Ричард Саймън и Макс Шустър, искали да създадат издателска къща, но отчаяно се нуждаели от идеи за книги. В един момент обаче лелята на Саймън – Уикси, запален фен на вече набралите популярност сред читателите на вестници кръстословици, дала идея да издадат книжка с любимата ѝ игра, която редовно и с удоволствие решавала на страниците на ежедневника “Ню Йорк Уърлд”.

 

 

 

Идеята явно се понравила на двамата предприемчиви младежи. По онова време Саймън е търговец на пиана, а Шустър – редактор на списание за търговия с автомобили. Двамата събират 8000 долара, което днес се равнява на 142 000 щатски долара, и на 14 януари създават издателската компания “Саймън и Шустър”, която публикува книги с кръстословици.

И така точно днес преди век – на 10 април 1924 г., на бял свят се появява първият сборник с кръстословици. Самата книжка била

в комплект с молив и веднага се превръща в бестселър

сред почитателите на играта – с внушителните за времето си 40 000 екземпляра за 3 месеца, книгата създава възможността хората да решават кръстословици по всяко време. Така всъщност словесната забава става абсолютен хит в Съединените американски щати.

Самият сборник съдържал всички кръстословици, издавани във вестника “Ню Йорк Уърлд”, на чиито страници за първи път всъщност се появява известната игра. Историята ѝ тръгва десетилетие по-рано, когато през 1913 г. британският журналист Артър Уин решава да зарадва читателите на неделния брой на американския ежедневник, публикувайки първата в света кръстословица. Тя била с формата на диамант, а в средата била написана думата fun (забавление от английски – бел.ред.), с която читателите трябвало да си служат, за да намерят други думи. Всяка друга дума била номерирана, а кратки обяснения ясно насочвали любопитните читатели.

В началото обаче печатането на кръстословици предизвиквало трудности във вестникарския бизнес, тъй като често квадратчетата се размествали или припокривали. Така в един момент издателите на “Ню Йорк Уърлд”

решават да спрат новата игра

Читателската реакция обаче ги кара да преосмислят решението си. Хиляди почитатели настояват любимата им словесна игра да се върне на страниците на вестника, като заливат редакцията на “Ню Йорк Уърлд” с писма с предложения за думи и кръстословици.

С течение на времето до наши дни кръстословиците са навсякъде – от вестници до салфетки, от тениски до чанти, дори и върху тоалетна хартия. Самата дума официално влиза в речниците през 30-те години на миналия век.

А проучвания наблягат на здравословното въздействие върху мозъка – според учени те предпазвали от алцхаймер и подмладявали мозъка с 10 години. Но дори любима на милиони, играта си създава врагове – конкурентният ежедневник “Ню Йорк Таймс” ги нарича “примитивна форма на умствено упражнение”.

 

 

Факт е обаче, че вече 110 години кръстословиците са постоянен спътник във всекидневието ни най-вече благодарение на предприемчивостта и въображението на Артър Уин, а 10 години след него и на Ричард Саймън и Макс Шустър.

Малко след като “Саймън и Шустър” издава сборника с кръстословици, издателската къща се циментира и налага като една от най-успешните книгоиздателски компании в историята на САЩ и като част от Голямата петорка на големите англоезични издателства, редом с “Пенгуин Рандъм Хаус”, “Хачет”, “Харпър Колинс” и “Макмилиан”.

През 50-те и 60-те години на миналия век заради бейби бума много издателски къщи, включително “Саймън и Шустър”, се преориентират към образователните помагала за гимназии, колежи и университети.

Източник:24часа

БСДД
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук