Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), инж. Йордан Вълчев, представи в интервю за bTV актуалната картина по българските магистрали, предстоящите ремонтни дейности и мерките за подобряване на пътната безопасност.
Напредък по ключови магистрали
АМ „Тракия“ – Ремонтните дейности край Пловдив вече са приключили, като остава само полагането на пътна маркировка. До края на юни се очаква завършване и на ремонтите в района на Сливен, както и в критични участъци около София и Пловдив.
АМ „Марица“ – Проектирането на обходния път при Кресна е финализирано, а необходимите отчуждителни процедури са приключили. Строителството се планира да започне през септември, с цел завършване на трасето до 2030 г.
АМ „Хемус“ – Работата по трасето между София и Варна напредва, като целта е пълното завършване до края на десетилетието. Сред приоритетите са тунелите и виадуктите – ремонтът на виадукта при „Правешки ханове“ ще приключи до края на юли, докато участъкът „Топли дол“ остава сред най-трудните. За да се избегне преминаването на тежък трафик през населени места като Дерманци, се разработва обходно трасе.
Вълчев подчерта, че много от инфраструктурните проекти в страната се сблъскват със значителни закъснения:
„От идеен проект до реализация понякога минават 5-6 години. Така е и с проекта за скоростен път Плевен – Луковит, който не може да започне, докато не приключи трасето Мездра – Ботевград“.
Законодателни ограничения и подготвяни промени
Според Вълчев съществуващата нормативна рамка възпрепятства ефективния контрол на скоростта. В момента законът позволява толеранс до 12 км/ч над ограничението, включително 9 км/ч законов толеранс и 3 км/ч заради точността на измервателните устройства.
„Подготвят се промени, които ще позволят тол кантари да се използват за по-строг контрол на претоварени превозни средства“, обясни още председателят на АПИ. Тежкотоварният трафик остава сред основните причини за ускорено разрушаване на пътната настилка.
Отговорност, а не бягство
По повод трагичната катастрофа, при която загина младо момиче – Сияна, Вълчев коментира решението си да не подава оставка. По думите му:
„Смятам, че тази работа изисква постоянство, а не оттегляне в критичен момент. Оставките понякога са по-скоро форма на бягство от отговорност, отколкото решение на проблема“.