27 C
Пловдив
петък, юни 13, 2025

Тротинетките вече не са играчка: Готвят застраховки и конфискации за пияни водачи

За да се намалят трагичните инциденти с електрически тротинетки, властите обмислят въвеждането на задължителни застраховки, а за водачите, хванати с алкохол или наркотици – конфискация на превозното средство.

Баба Иванка профучава с новата си електрическа тротинетка из пловдивския квартал „Кючук Париж“. На кормилото ѝ висят найлонови торбички, пълни с буркани, които се люлеят опасно при всяка маневра. Тя бърза да зарадва внуците си с домашен мармалад, но за миг отклонява поглед. В този момент от малка пресечка изскача младеж, втренчен в телефона си. Иванка не успява да реагира, блъска го леко, но достатъчно, за да го събори на земята. Смартфонът му изхвърча и се разбива в асфалта. В последвалата суматоха изниква неудобният въпрос: кой ще плати за щетите?

Така хиляди собственици на тротинетки се сблъскват с правен вакуум, който държавата вече се готви да запълни.

Тротинетката – не играчка, а високорисков транспорт

Инцидентът с баба Иванка не е единичен случай. Все по-често електрическите тротинетки участват в тежки катастрофи. Много от тях се движат с до 60–70 км/ч, а когато зад кормилото застане възрастен човек без каска и опит, рискът е огромен. Само през 2024 г. осем души са загинали при инциденти с тротинетки, докато жертвите на пияни и дрогирани шофьори са били четири, сочат данните на МВР.

Особено тревожно е, че черната статистика вече включва предимно възрастни хора. Сред жертвите има мъже на 65 и 67 години, управлявали тротинетка с над 2,5 промила алкохол в кръвта. През 2024 г. са пострадали 308 души, от които 147 са на възраст между 25 и 64 години.

Идентификационни номера и застраховка като при автомобилите

Междуведомствена работна група подготвя нови регулации. Една от ключовите промени е задължителната регистрация на всички тротинетки, включително личните. Подобно на газовите оръжия, те ще трябва да бъдат регистрирани в МВР в срок от един месец след покупката. Така при инцидент или нарушение ще може лесно да се установи кой е водачът.

Планира се и въвеждането на минимална задължителна застраховка, подобна на „Гражданска отговорност“. Тя би покрила щети като счупения телефон на младежа, блъснат от баба Иванка. Макар че засега не се предвижда въвеждането на шофьорска книжка, ще се насърчават доброволни обучения по безопасност, особено за възрастните.

Най-съществената промяна ще е задължителното носене на каска за всички – не само за децата под 18 години, както е сега.

Тежки травми, смърт и алкохол

Повечето наранявания при падане са по главата и гърдите. Началникът на неврохирургията в „Пирогов“ проф. Николай Габровски алармира, че травмите от тротинетки често са по-сериозни от тези при автомобилни катастрофи.

Последните месеци илюстрират тежестта на проблема:

  • 7 юни 2025 г., София: 22-годишен мъж загива, след като се блъска в стълб.

  • Май 2025 г., Силистра: две деца (13 и 14 г.) са в медикаментозна кома след падане.

  • Ямбол: възрастен мъж със счупен таз и черепна травма.

  • Варна: 64-годишен блъска жена на пешеходна пътека – тя е с комоцио, той – със счупена ръка.

  • 8 юни, Слънчев бряг: 55-годишен пиян украинец е блъснат от автомобил.

Санкции, конфискации и по-високи глоби

През 2024 г. са наложени 5412 глоби с фиш и 125 акта. При липса на регистрационен номер полицаите трудно установяват водача. Санкциите са символични – между 20 и 50 лв., но се обсъжда повишение на минималната глоба на 100 лв. При тежки нарушения, особено след употреба на алкохол или наркотици, ще се предвижда конфискация на тротинетката – аналогично на автомобилите.

Европа вече налага ред

В Париж, след вълна от инциденти, тротинетките под наем са забранени от септември 2023 г. В Германия всяка тротинетка трябва да има застрахователен стикер, ограничение на скоростта до 20 км/ч и пълна забрана за движение по тротоари.

В Испания каската е задължителна навсякъде. В Барселона тротинетките трябва да имат специален сертификат. Във Великобритания е разрешено да се купува тротинетка, но не и да се кара по обществени пътища, освен ако не е наета чрез официална схема.

Българските градове въвеждат ограничения

София: Забранено движение по тротоари, пешеходни зони като „Витошка“, паркове и спирки. Паркирането е позволено само в обособени зони. Глобата е 50 лв., но е трудно да се наложи при неидентифицирана тротинетка.

Пловдив: Въвеждат се „no-go“ зони с ограничение до 5 км/ч – в Цар-Симеоновата градина, Стария град и Главната. Извън тях ограничението остава 25 км/ч.

Варна: Забрана за движение в Морската градина и сериозни санкции – до 2000 лв. глоба за фирми при повторно нарушение. Водачите плащат 50 лв. за неправилно паркиране или каране в забранена зона.

Бургас: Глобите за физически лица са между 50 и 100 лв., а за юридически – от 300 до 500 лв.

Стара Загора: Ограничение на скоростта до 20 км/ч, забрана за движение в паркове и по детски площадки. Възрастовото ограничение за управление по пътното платно е 16 години.

Надеждата е, че новите мерки ще въведат ред в хаоса и ще спасят човешки животи – преди електрическите тротинетки да се превърнат в символ на безконтролно безразсъдство.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук