Над половината от учителите в България – 56,9% – смятат, че родителите трябва да носят административна и финансова отговорност, ако децата им нарушават забраната за използване на мобилни телефони по време на учебните часове. Това показва национално проучване на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“, посветено на новите правила на МОН за подобряване на дисциплината в училище.
В допитването са участвали 4935 души, от които 94,1% са педагогически специалисти, а останалите – родители и непедагогически кадри.
Около 81,1% от анкетираните определят като „абсурдна“ идеята учителите и директорите да бъдат задължени да събират, съхраняват и носят отговорност за мобилните устройства на учениците, както предвижда предложението на МОН. Според Синдиката, подобна мярка би унижила учителското съсловие и би прехвърлила неправомерно отговорността върху образователната институция, вместо върху семейството.
На въпроса дали е допустимо средствата от единните разходни стандарти за образование да се използват за изграждане на т.нар. „къщички за телефони“ (при ориентировъчна стойност от 1100 лв. за 30 клетки), 89,6% от респондентите категорично се обявяват против. Според тях подобно финансиране е нецелесъобразно, особено ако родителите не носят отговорност при нарушения на правилата.
Около 30% от участниците заявяват готовност да участват в символични, а други 30% – в ефективни протестни действия срещу нарастващата агресия от страна на ученици и родители към учителите, както и срещу идеята преподавателите да бъдат задължени да съхраняват ученическите телефони.
Близо 89,3% от анкетираните вярват, че без оценка за дисциплина, без гарантирано спазване на училищния правилник и без административна и финансова отговорност на родителите, реформите в системата на образованието ще останат неефективни.
Резултатите показват още, че 88,9% от учителите подкрепят възстановяването на възможността за повтаряне на класа – включително в 2., 3. и 4. клас – като мярка, която трябва да се прилага при сериозни езикови и социални дефицити в ранния етап на обучение.
Около 63% от участниците са на мнение, че учениците трябва да завършват основно образование след 8. клас, докато 32% не желаят промяна в настоящия модел.
Отпадането на външното оценяване след 4. клас се подкрепя от 87,5% от респондентите, като под 10% смятат, че то има значима статистическа стойност. За отпадането на НВО в 10. клас се обявяват 89% от анкетираните. Относно външното оценяване след 7. клас, мненията са по-разнопосочни – 48,3% го отхвърлят, тъй като според тях то демотивира учениците по ключови предмети, които не се включват в оценяването, докато около 40% виждат в него смисъл и полза.