Над 55 000 първокласници започнаха учебната година днес. Вратите на повече от 2300 училища в цялата страна се отвориха, за да посрещнат своите ученици.
Председателят на синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ д-р Юлиян Петров подчерта пред Bulgaria ON AIR, че проблемът с недостига на учители остава сериозен:
„Тази треска за търсене на учители я имаме вече повече от десет години. Намерени са, въпросът е да останат в системата. Най-осезаем недостиг има по математика, физика и информатика.“
Заплатите – основният мотив за оставане в професията
„Започваме преговори за национален колективен трудов договор. Ще настояваме за увеличение на заплатите – поне с 10% като начало. Това е задължителна стъпка. Но има още поне десет ключови мерки, които трябва да приложим, за да задържим учителите в системата“, коментира Петров.
По думите му в училище трябва да се възпитава чувство за отговорност, тъй като цялото общество страда от дефицит в тази посока.
Телефоните в клас – отговорност на учениците, не на учителите
„Готови сме на протести, ако МОН вмени на учителите да събират и съхраняват телефоните на учениците. Това не е работа на даскалите – нито преди 100 години, нито днес. Ученикът трябва да поеме тази отговорност. Телефонът отнема време и внимание – от образованието, от учителя, от родителя“, подчерта синдикалистът.
Учителите искат облекчаване на страничните дейности
Петров посочи, че българският учител е претоварен със задачи, които не са свързани пряко с преподаването. Според него предлаганите от МОН нови мерки не решават фундаменталните проблеми на системата.
„Не е ясно какъв ще бъде новият формат на изпита след 7. клас. Нашият изпит е най-дългият в Европа – като времетраене и като обем. Първо трябва да се промени учебното съдържание, след това да се мисли за формата на изпита“, заяви той.
Петров определи като полезна идеята учебният ден да започва по-късно, но уточни, че в София това е неприложимо за голяма част от учениците.
Новият предмет „Добродетели и религии“
По повод въвеждането на предмета „Добродетели и религии“ председателят на синдикат „Образование“ уточни:
„Има подготвени кадри, които могат да преподават. Свещеници няма да влизат в класните стаи. Това няма да бъде фанатично или религиозно обучение, а разговор за ценности, традиции и добродетели. Важно е децата да знаят кога вършат грешка или се отклоняват от пътя.“