Това заяви в интервю за БГНЕС Пейо Майорски, председател на Асоциацията за защита на потребителите.
Скок в заемите, отпуснати от небанковите кредитни институции, отчитат от БНБ. В същото време рязко нараства процентът на необслужените бързи кредити. За първите девет месеца на 2024 г. те са малко над 14% или над 404 млн. лева, показва статистиката на Централната банка.
Според Майорски причината за това нарастване са две. Първата е в агресивната реклама, която обещава достъп до кредит, дори ако имате лошо кредитно досие. Втората е в увеличаването на доходите на значителни групи от населението, особено в държавната администрация.
„Това е предпоставка хората да си мислят, че имат по-голяма платежоспособност и да теглят този тип кредити. Нашата асоциация ги съветва да не бързат и ако имат възможност да се обърнат към банките, да го направят, защото дори при взимането на заем с кредитна карта, лихвеният процент е няколко пъти по-нисък, отколкото при бързите кредити“, посъветва Майорски.
Иначе най-некоректната практика остава скритите правила в общия договор при взимането на подобни заеми.
„Колкото и да се опитват институциите явно нямат капацитет да променят това. Бързото подписване на договора пречи да се запознаете с правилата. Всъщност този, който ви предоставя заема, е задължен да ви запознае с тях, но за съжаление не го прави, защото за него е по-изгодно да ви даде парите“, предупреди експертът и посъветва: „Основното правило е не да вземете заем, а да сте наясно как ще го връщате“.
Затова обаче е необходимо въвеждането на финансово образование още в училищата – нещо, за което настояват и от Асоциацията за защита на потребителите.
„Част от населението си позволява от заплата до заплата да живее на бързи кредити. Това е резултат от ниската финансова култура, която имаме. Статистиките показват, че бързите кредити не се теглят само от крайно нуждаещи се. Все повече млади, работещи хора, с образование се възползват от бързите кредити. Това е явление да получим дадения продукт или услуга сега на всяка цена, включително и забавленията без да се мисли за финансовите последици“, отбеляза Майорски.
Буксува приемането на законодателство, което да защитава потребителите.
„Законът за колекторските фирми беше приет на първо четене преди две правителства, но с разпадането на „сглобката“ остана някъде под черджето на някое бюро. Не се предприемат никакви действия и по Закона за физическия фалит. Време е да се защитят както потребителите, така и бизнесът, който предлага такъв тип услуги“, смята експертът.
Той призова към бдителност и разумност. „Моят и на Асоциацията за защита на потребителите съвет е нека да бъдем по-бдителни, да бъдем по-внимателни с финансите, които разполагаме и да ги разпределяме правилно, защото това е начинът за успех“, заяви Пейо Майорски.