Върховният административен съд (ВАС) отхвърли като неоснователна жалбата на Сдружение „Асоциация на индустриалния капитал в България“ (АИКБ) срещу Постановление № 359 на Министерския съвет от 23.10.2024 г., с което беше определен размерът на минималната работна заплата за страната.
Съдът не уважи искането на АИКБ за отправяне на преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз (СЕС) и остави без разглеждане частта от жалбата, с която се иска тълкуване на постановлението.
Съдът: постановлението е издадено в съответствие със закона
Тричленният състав на ВАС прие, че при издаването на постановлението са спазени изискванията на закона. Оспореният нормативен акт е издаден на основание чл. 244, ал.1, т.1 от Кодекса на труда (КТ), който дава право на Министерския съвет да определя минималната работна заплата за всяка календарна година.
В мотивите на постановлението се посочва, че то цели:
✔ Регламентиране на цената на нискоквалифицирания труд
✔ Повишаване на мотивацията за заетост и намаляване на бедността сред работещите
✔ Ограничаване на подоходното неравенство
✔ Стимулиране на вътрешното потребление
Съдът подчерта, че Конституцията на България (чл. 48, ал.5) гарантира правото на работниците на минимално трудово възнаграждение, като чл. 244 от Кодекса на труда изпълнява тази конституционна норма.
ВАС отказа да отправи запитване до Съда на ЕС
АИКБ поиска ВАС да отправи запитване до Съда на ЕС относно съответствието на чл. 244, ал.2 от КТ с Директива (ЕС) 2022/2041 за адекватните минимални работни заплати в ЕС. Основните въпроси бяха:
1️⃣ Дали автоматичното определяне на минималната заплата по закон съответства на процедурните изискванияна директивата?
2️⃣ Дали формулата, използвана за определяне на минималната заплата за 2025 г., отговаря на критериите на директивата?
3️⃣ Дали формулата гарантира участието на социалните партньори при определяне и актуализиране на минималната заплата?
Съдът обаче прие, че няма правно основание за подобно запитване, тъй като приложимите разпоредби са яснии не се налага тълкуване от Съда на ЕС.
Искането за тълкуване на постановлението – недопустимо
АИКБ поиска съдът да се произнесе по въпроса дали посочената в ПМС № 359/2024 минимална работна заплата следва да се разглежда като брутна. ВАС обаче остави жалбата в тази ѝ част без разглеждане, тъй като съдът няма правомощия да дава задължителни тълкувания на нормативни актове – това прави само органът, който ги е издал.
Решението подлежи на обжалване
Решението по административно дело № 10697/2024 г. може да бъде обжалвано пред петчленен състав на ВАС.