„Виа Монте Наполеоне“ в Милано е най-скъпата търговска улица в света – гърмят от два дена не без гордост италианските медии.
Те се тупат в гърдите благодарение на последното издание на справочника „Главната улица на света“ – най-консолидираното международно проучване за разходите в зоните на модата и лукса по света, организирано от голямата консултантска компания за недвижими имоти „Cushman & Wakefield“. А нейните експерти твърдят, че годишният наем на квадратен метър търговска площ на „Монте Наполеоне“ вече надхвърля 20 000 евро или повече, отколкото на следващите в класацията световни сокаци за баровци с тлъсти сметки – Пето Авеню в Ню Йорк, „Бонд Стрийт“ в Лондон, „Шим Ца Цуй“ в Хонконг, „Шан-з-Елизе“ в Париж, „Гинза“ в Токио и т.н. Като интересното е, че цитираната едва ли не космическа цена за Милано е скочила само за година с 11%, а от 2021 г. до сега с 30%.
Според една бърза сметка на всекидневника „Кориере дела сера“, за да бъдат покрити разходите за наем на един магазин на „Монте Наполеоне“ с обща площ от 200 кв. метра, той трябва да прави поне 1000 евро оборот на час, при това в рамките на десет часов работен ден и без седмична почивка. А това изглежда е единствено по силите на най-могъщите модни брандове в света, които до един имат просторни бутици на „Монте Наполеоне“ – „Луи Вюитон“, „Диор“, „Ерме“, „Булгари“, „Гучи“, „Шанел“, „Прада“, „Джорджо Армани“, „Валентино“, „Долче и Габана“, „Бърбъри“, „Тифани“ и т.н. до общо …120 марки!
Според друга сметка пък средната сума върху една касова бележка, издадена в магазините по шикозната улица от септември 2023 г. до септември 2024 г. е била 2400 евро – друг рекорд, свидетелстващ за покупателната способност на богатите клиенти, които пазаруват по прочутата миланска улица.
Първи сред тях са американците, после идват тези от богатите страни от персийския залив, китайците, японците и др., а до неотдавна в челото са били очакваните пак руснаци.
Гулелмо Милани разкри, че на „Монте Нполеоне“ никой не продава търговки площи.
Интересен е отговорът на въпроса на какво се дължи този истински „бум“ на иначе дългата само 400 м „Монте Наполеоне“? Според Гулелмо Милани – президентът на местното сдружение на собствениците на сградите по улицата, които до един са известни прозорливи индустриалци и финансисти от Милано, заслугата е преди всичко на прочутите италиански стилисти. Защото те са превърнали града в рамките на последния половин век в световна модна столица и в предпочитана туристическа дестинация за шопинг и развлечения.
Още повече, че никъде по света няма такова чудо – в рамките само на споменатите 400 м и за нула време да намериш всички онези бутици, до които в Ню Йорк, Лондон или Париж трябва да изминеш километри и да изгубиш поне ден. Освен това по самата улица или в нейните пресечки е бъкано от качествени кръчми, кафенета и сладкарници, където можеш да се отдадеш на всички страхотни италиански кулинарни глезотии.
Разбира се, сериозен тласък на цените на наемите и на всичко по „Монте Наполеоне“ дава през април тази година собственикът на френския колос на лукса „Керинг“ с марки като „Гучи“ и „Баленсиага“ – Франсоа-Анри Пино. Ами той купува за баснословната сума от 1,3 млрд. евро голямата сграда, в чийто приземен етаж се намират бутиците на „Прада“, „Ив Сен Лоран“, прочутата сладкарница „Кова“ и други. Като това е единствената продадена напоследък кооперация в т.нар. четириъгълник на модата, по простата причина, че само тя не е била собственост на видна миланска фамилия, а на международен инвестиционен фонд. Специално за „Труд News“ Гулелмо Милани каза и две други интересни подробности за „Монте Наполеоне“ – първо там никой не продава търговски площи, просто защото няма кой да ги купи заради космическите цени. И второ – понякога се харчат апартаменти и мезонети по високите етажи на сградите в района, но на начални цени от поне 40 000 евро на квадратен метър!