Виктор Георгиев – дългогодишен шофьор и инструктор, превръща личния си опит в обществена кауза. От години той обучава водачи как да се справят по-добре на пътя и да се освободят от така наречените „паразитни навици“, които често стоят в основата на инциденти. И всичко това – напълно безвъзмездно. Целта му е проста, но жизненоважна: по-малко грешки зад волана и по-малко жертви по пътищата.
Едно от нещата, които Георгиев открито критикува, е практиката да се поставят разделителни колчета по шосетата. По думите му, вместо да повишават сигурността, те често водят до обратен ефект – ограничават изпреварването, предизвикват задръствания и създават проблеми при аварийни ситуации.
„На места с ограничена видимост или тесни участъци, колчетата само влошават движението. Имало е случаи, в които шофьори са останали блокирани с часове, както редовно се случва в Кресненското дефиле“, разказва Георгиев.
Като алтернатива той предлага по-гъвкави решения за пътища, където изграждането на магистрала не е възможно. Например – редуване на две ленти в едната посока на всеки няколко километра. Така шофьорите ще могат безопасно да изпреварват, без да се създават рискови ситуации и задръствания.
По думите му обаче истинската промяна трябва да дойде от сериозна модернизация на пътната инфраструктура. Георгиев е категоричен: магистралите „Хемус“ и „Струма“ трябваше да бъдат завършени отдавна; страната има нужда от нови трасета – от Видин и Русе до Хемус, от Бургас до Варна („Черно море“), както и напълно завършена магистрала „Европа“ между София и Сърбия.
Софийският околовръстен път, според него, трябва да разполага с поне четири ленти във всяка посока, а „Тракия“ и „Хемус“ – с по три.
„Само с модерна инфраструктура ще намалим задръстванията, ще направим пътуването по-бързо и ще спасим човешки животи“, убеден е Георгиев. Той допълва, че инвестициите в пътната мрежа не са само въпрос на сигурност, а и на икономическо развитие – достъпът до труднодостъпни райони би привлякъл повече туристи и бизнес възможности.
„Истинската безопасност не се измерва с поставени колчета, а с разумно планиране, дисциплина и отговорност на пътя“, казва Георгиев.
За него каузата вече е лична мисия – да направи българските шофьори по-умели, по-внимателни и по-съзнателни. Защото, както често повтаря, „всяко добро решение на пътя може да спаси човешки живот“.
