Върховният касационен съд (ВКС) осъди авиобаза „Граф Игнатиево“ да плати близо 110 хиляди лева на сина на загиналия пилот майор Валентин Терзиев. Сумата е обезщетение за извънредния труд, положен от баща му. Върху главницата са начислени и лихви в размер на още 54 000 лева.
Съдебен спор за извънредния труд
Досега авиобазата оспорваше броя на часовете извънреден труд и отказваше да плати сумата, претендирана от наследниците на пилота. Пред съда обаче е доказано, че майор Терзиев е работил 3494 часа (или 437 дни) над нормалното си работно време.
Първоинстанционният съд първоначално е присъдил на сина му Александър Терзиев обезщетение от малко над 34 000 лева, но следващите две инстанции са увеличили сумата с още 75 500 лева. ВКС признава, че летецът е полагал много повече извънреден труд, отколкото е било признато от авиобазата.
„24-часови бойни дежурства“ без компенсация
Делото е заведено от майката на Александър, тъй като той е бил непълнолетен към момента на смъртта на баща си. Пред съда е установено, че при режим на 24-часови бойни дежурства, отчитането на служебното време на военнослужещите се е извършвало сумарно, без да се зачита правото им на почивка. Когато разликата между нормалното и реалното работно време не е компенсирана с почивки, тя трябва да се заплаща като извънреден труд след прекратяване на договора.
Трагична поредица от инциденти във ВВС
Майор Валентин Терзиев загина на 9 юни 2021 г. при изпълнение на тренировъчен полет с изтребител МиГ-29 над Шабла. Две години по-късно щурмови самолет Су-25 се разби, но пилотът успя да катапултира. През 2024 г. при подготовка за демонстративен полет на авиобаза „Граф Игнатиево“ се разби учебно-боен самолет L-39ZA, при което загинаха пилотите Петко Димитров и Венцислав Дункин.
След тези трагични инциденти започна комплексна проверка, която разкри сериозни проблеми в дисциплината, подготовката на кадрите и липсата на достатъчно изправни самолети, което води до недостатъчен нальот на пилотите.
Майор Валентин Терзиев (47 г.) е служил в българската армия от 1998 г. и е прекарал целия си стаж в 3-а авиационна база „Граф Игнатиево“. Той е пилотирал самолети МиГ-21 и МиГ-29.