Само за денонощие новите тол камери, измерващи средната скорост в 22 сертифицирани участъка, са засекли близо 4000 нарушения. Въпреки хилядите нарушения, регистрирани от пускането на системата на 7 септември, до момента няма издаден нито един електронен фиш на нарушител, съобщават от Института за пътна безопасност (ИПБ).
Данните на Пътна полиция показват, че за първите две седмици са отчетени общо 3700 нарушения, като около 30% от тях са извършени от автомобили с чуждестранна регистрация.
Въпреки че промените в Закона за движението по пътищата (ЗДвП) вече са в сила, системата за измерване на средната скорост не изпраща автоматично съобщения за глоби. Освен това, заснетите нарушения не излизат при рутинна проверка от патрул на КАТ.
Според ИПБ това поставя под сериозен въпрос ефективността на новите мерки. Липсата на своевременно правоприлагане значително намалява въздействието на наказанията.
Най-много засечени нарушения до момента има на Северната скоростна тангента на София и на отсечката край Телиш, Плевенско.
В допълнение към бюрократичния провал, бяха установени и технологични вратички:
- Включване от странични пътища: Шофьорите, които се включват в участъците за измерване на средната скорост от странични пътища, не могат да бъдат засечени като нарушители. Системата не регистрира автомобили, които не са преминали разстоянието от точка А до точка Б, а се появяват само на камерата в края на отсечката.
- Забрана за триноги: В трасетата с измерване на средна скорост КАТ няма право да разполага допълнителни триноги за измерване на моментна скорост. Причината е, че шофьор може да получи две глоби за едно и също нарушение, което е в разрез със закона и санкцията пада в съда.
Глобяването на чуждестранни шофьори – както за средна, така и за моментна скорост – е почти невъзможно поради тромавите законови процедури в България.
Основният проблем е свързан с двуразовия административнонаказателен процес, който е неприложим за транзитно преминаващи чужденци:
- Първо се издава акт, който може да се обжалва в рамките на три дни.
- След това МВР издава наказателно постановление в 30-дневен срок с нов 14-дневен срок за обжалване.
Юристи посочват, че тази бюрократична процедура е твърде бавна и неприложима, тъй като чужденците напускат страната много преди тя да приключи.
Дори при заснемане с камера, МВР трябва да изпрати запитване към държавата на регистрация за установяване на собственика, след което глобата се изпраща на хартиен носител. Често процесът се забавя и фишът се погасява по давност след две години и половина.
Въпреки проблемите със санкционирането, мащабно национално проучване на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) в рамките на европейския проект TRENDLINE показва следното поведение на българските шофьори:
- Спазване на скоростта в градовете: 56%
- Спазване на скоростта на извънградски пътища: 96%
- Спазване на скоростта на магистрали: 93%
Наблюдава се и чувствителен ръст при използването на колани, основно поради промяна в поведението на пътниците на задните седалки. Що се отнася до двуколесните превозни средства, 96% от мотоциклетистите носят каски извън населените места, докато само 31% от велосипедистите извън града и 18% в града използват каски.