Waze заслужено е едно от най-популярните приложения за навигация. То има много полезни функции, избира добри маршрути, предупреждава за препятствия по пътя и за полицейски патрули и камери.
Последните две обикновено предизвикват известно недоволство сред властите, но имат и своята полза. Чрез тях се помага за трайното намаляване на нарушенията на местата, на които има постоянно или редовно присъствие на патрули и камери.
С развитието на технологиите полицията вече използва много повече специализирани камери. Обикновено асоциацията е само за камерите за превишена скорост, но всъщност градовете въвеждат все по-голямо разнообразие от устройства за наблюдение.
Waze поддържа база данни с местоположенията на камерите, включително статичните, а постепенно увеличава и информацията за техния вид и „специалност“. Те са вече общо 11 вида, съобщава autoevoultion, цитирани от carmarket.bg. Повечето от тях ги няма в България, но постепенно увеличават своето присъствие във все повече европейски страни.
Най-популярната, разбира се, е камерата за скорост – може да е монтирана навсякъде, като може да има и подвариант – за следене на средната скорост. Втора е камерата за преминаване на червен светофар – логично, на кръстовища със светофари.
Следва комбинираната камера. Тя също е инсталирана на кръстовища със светофари, като може да следи скоростта и преминаване на червено.
В Европа се увеличава и четвъртият вид – камери за предпазни колани. Пети по популярност са камерите, които следят дали шофьорът не използва телефона си докато кара.
Следват камерите при знаци STOP. Неспирането пред такъв знак е едно от най-честите нарушения и затова се увеличават камерите, които да следят за това.
Следващите три модела са сходни – те следят за движението в лентите и престрояването. Тук са камерите за бус ленти, за тежкотоварни автомобили и за споделени пътувания. Те следят дали превозните средства, които се движат в дадена ограничена лента, имат право да са в нея.
Последните две са рядкост. Засега. Едната за следене на шума. Тя записва и звук, като маркира превозните средства, които не отговарят на изискванията за шум.
Втората е за измерване на дистанцията. Спазването на безопасна дистанция е важно, особено на магистрали, но много често не се спазва. Затова се въвеждат и камери, които могат да изчисляват разстоянието между превозните средства и да наказват нарушителите.
Толкова много камери, които могат да ни дебнат от всякъде и броят им тепърва ще се увеличава. Заключението е едно. Най-добре е просто да се стремим да караме по правилата.