Според директори на училища задължителни матури по математика могат да се въведат едва след 5 до 12 години. Дори да се въведат такива матури, това няма да стане много скоро, смята и министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той предложи идеята да се отменят изпитите след 10-ти клас, но да има задължителна матура по математика след 12-ти. За да се случи всичко това, според министъра, трябва първо да се въведе списък от мерки, сред които и повече ученици в прогимназията да изучават засилено математика.
Директорът на 119-то училище в столицата Диян Стаматов казва, че сега матурите са по български език и по профилиращ предмет и за да има задължителна матура по математика трябва да има и промяна в Закона.
„Което означава, че след пет години би могло да има подобна реализация“, посочва той пред БНТ.
Според директора на 125-то училище Венелина Николова обаче трябва повече време, поне 12 години.
„Смятам, че ако се въвежда нещо подобно, то трябва да е за ученици, които ще постъпят тепърва в училище в първи клас, тъй като трябва да се променят изцяло програмите“, казва Николова.
Много от директорите на училища са скептични към задължителната матура по математика.
Радиана Стефанова, директор на СУ “ Екзарх Антим Първи“ в Казанлък заявява: „Мисля, че това много би затруднило завършването на средно образование, защото резултатите със сигурност не биха били такива каквито се очаква или бихме искали“.
„Не казах, че трябва да я направим днес, сега, с първите промени в Закона, по-скоро поставих темата за обществено обсъждане, след това допълних, че разговорът не започва с темата матура по математика, а свършва с нея, ние трябва да направим много други неща, да направим списък от мерки за насърчаване на математиката“, уточнява министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Една от мерките е математиката да стане по-практически насочена чрез промени в учебните програми. Такава да бъде и самата матура.
Ивайло Ушагелов, директор на НПМГ: „Основни елементарни знания, които да са обвързани с нещата от живота, практиката, намиране на площ, обем, лице“.
Данко Калапиш, директор на 107-о ОУ: „По-скоро практически елементи от математическото знание, но в никакъв случай във вида, в който е, тя е тежка“.
Друга мярка е създаването на нови или разширяването на математическите гимназии. И повече паралелки в прогимназията, където децата да учат математика разширено.
Венелина Николова: „Аз съм за законови промени и за разширяване на приема в математически паралелки в 5 клас“.
Има идея и за обвързването на висшето образование с бъдеща матурата по математика.
Диян Стаматов: „В определени висши учебни заведения да се влиза с втора матура по математика например в областите икономика, инженерство, финанси, така би могло да има един по-бърз преход за въвеждането на втора матура по математика“.
Красимир Вълчев: „Ще предложа на МС да утвърди една част от приема в икономическите професионални направления, обвързано с математиката, тоест само ако приемат с математика“.
Един голям проблем за въвеждането на тази матура като задължителна, ще е липсата на кадри. Например в момента студентите, които учат за учители по математика са седем пъти по-малко от тези, които ще стават учители по физическо.