22 C
Пловдив
петък, юни 13, 2025

Жалбите срещу изграждането на последния незавършен участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле са оттеглени, а производствата – прекратени

От Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) съобщават, че жалбите, оспорващи законосъобразността на строителството на последния незавършен участък от автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, са оттеглени, а съответните съдебни производства прекратени.

Това стана възможно благодарение на постигнатото съгласие между българското правителство и природозащитните организации, които имат за цел да балансират важността на завършването на автомагистралата с необходимостта от опазване на уникалната дива флора, фауна и природни местообитания в района – част от европейската мрежа НАТУРА 2000, известна с изключително биологично разнообразие.

Постигането на тази договореност е резултат от активен и конструктивен диалог между АПИ, Министерството на околната среда и водите (МОСВ), Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Благоевград и членовете на Коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“ – жалбоподателите по образуваните дела. В подписаните споразумения са заложени конкретни ангажименти за всяка от страните, което вече дава реален тласък на проекта.

Основната цел остава изваждането на транзитния трафик извън Кресненското дефиле, като сегашният път I-1 (Е79) през пролома ще функционира като локален маршрут. В района се намират две защитени зони от европейската мрежа НАТУРА 2000 – „Кресна“ и „Кресна Илинденци“, където уязвимите видове и местообитания са особено чувствителни към въздействия от инфраструктурни проекти. Завършването на автомагистрала „Струма“ и пренасочването на транзитния трафик имат ключово значение за опазването им.

Изграждането на магистралата в този участък е под постоянно наблюдение от страна на Постоянния комитет на Бернската конвенция – международен орган, който следи за спазване на изискванията за защита на европейската дивата природа. На 44-тото заседание на комитета бе отбелязан значителен напредък и сближаване на позициите между българските власти и природозащитниците.

Въз основа на препоръките на комитета, България прие пътна карта за завършване на АМ „Струма“. В момента се подготвя документация за обществена поръчка с цел избор на изпълнител, който да проведе проучване и да определи ново трасе за участъка между Симитли и Кресна, извън границите на Кресненското дефиле. Предвидено е то да отговаря на всички екологични стандарти и да не уврежда защитените видове и местообитания.

Вече тече реалното изпълнение на проектите – с приоритет се работи по Обхода на Кресна, чийто строеж трябва да започне до септември 2025 г. За този участък има одобрени планове за регулация и подробни устройствени планове, а отчуждителните процедури са в ход. Техническият проект също е изготвен и приет.

Паралелно се проектират и останалите части от магистралата. Към момента е завършена актуализацията на устройствения план за лявото платно на АМ „Струма“ по направлението Кулата – София, а техническият проект за него е в процес на разработка.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук