32 C
Пловдив
вторник, юли 22, 2025

Жегите и отпуските изострят проблема с катастрофите по пътищата ни

През последните седмици се наблюдава тревожно увеличение на пътните инциденти в България. Освен познатите рискови фактори като несъобразена скорост и опасни пътни участъци, горещото време и дългите пътувания по време на отпуски допринасят значително за влошаване на ситуацията.

Ето какво обясни автомобилният състезател Илия Царски в студиото на „България сутрин“: „Тези жеги, които в момента са около 37-38 градуса и стигат до 40, правят асфалта с температура около 70 градуса. При толкова висока температура на асфалта, когато гумата контактува с настилката, от топлината тя променя налягането си. И при високо налягане на гумата, в комбинация с висока скорост и продължително шофиране, се променя каркасът ѝ. Тя се деформира и контактното петно на гумата става много малко. Тогава автомобилът може да изгуби контрол.“

В своите обучения Царски и екипът му поставят силен акцент върху проверката на налягането в гумите. Това е нещо, което мнозина шофьори подценяват, но е критично за безопасността. При високи летни температури дори спирачният път може да се удължи значително, ако гумите не са в подходящо състояние или не са избрани правилно за сезона. Летните пътувания, които често съвпадат с отпуски и ваканции, също изискват по-висока доза отговорност. Царски подчертава, че шофьорите често тръгват прибързано и без да проверят най-важните системи на автомобила.

Призив за отговорност и преглед на автомобила преди път

„Моят апел и препоръка към всички водачи е, преди да предприемат дълго пътуване в тези горещини и натоварен трафик, да прегледат автомобила„, заяви специалистът в ефира на Bulgaria ON AIR. „На първо място – изправността, спирачната система, състоянието на гумите. Трябва да имаме и лятна течност за чистачки, защото по стъклата се налепват много насекоми и това затруднява видимостта. Трябва да сме отговорни.“

Темата за отговорността на шофьора е водеща и в по-широк план. Царски е категоричен, че всеки водач трябва да се съобразява с пътната обстановка – както с настилката, така и с атмосферните условия. Според него, когато пътят е лош или при висока температура настилката губи сцепление, водачът трябва да се адаптира, а не да обвинява пътната инфраструктура.

Той приветства мерките на правителството – по-високи глоби и засилен контрол, които според него вече дават положителни резултати. Но за трайна промяна е нужен не само страх от санкции, а изграждане на култура на отговорност. Царски вижда и позитивна промяна в това отношение – шофьорите започват да спазват правилата повече, а пътната мрежа също се подобрява, което улеснява и повишава сигурността на движението.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук