-2 C
Пловдив
събота, януари 18, 2025

ЖП катастрофата край Локорско: Човешка грешка е основната версия, последваха оставки в железниците

Заради влаковата катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а шестима бяха ранени, ресорният министър Гроздан Караджов поиска оставки на ръководители от двете железопътни компании и ги получи. Днес министърът на транспорта посочи и основната версия за инцидента.

Само в рамките на половин година, петима железничари са загубили живота си при инциденти на релсите. 2 пъти беше сменено и ръководството на Национална компания „Железопътна инфраструктура“. Въпреки промените, закъсняващите с часове влакове, дерайлиралите вагони, лошата жп инфраструктура вече не са новина. През лятото видяхме как пътници на БДЖ бутат влак и как локомотив не дърпа композиция, а я бута. Тази седмица се стигна и до челен сблъсък. Дали новите оставки ще доведат до промяна в работата на двете дружества, тепърва ще става ясно.

Знаем обаче едно – двама души загубиха живота си в нелепа катастрофа, която изглежда още по-нелогична в 21-ви век. Състоянието на ранените двама мъже остава тежко. Веднага след инцидента се заговори за възможните причини за него – от технически проблем до човешка грешка. По случая се водят две паралелни разследвания – на прокуратурата и на Националния борд за разследване на произшествия в жп транспорта. Заместник-председателят на борда Бойчо Скробански поддържа версията за човешка грешка. Най-вероятно машинистите на държавната композиция са пренебрегнали правилата за безопасност.

Във фаталната сряда в района на гара Световрачене частната товарна композиция пропуска пътнически влак за Русе.

Инж. Бойчо Скробански – зам.-председател на Националния борд за разследване на произшествия в транспорта: „След като е преминал този влак, тогава влаковият диспечер е наредил “вход“ и “изход“ без спиране в гара Световрачане за гара Кремиковци.“

Малко по-късно от гара Кремиковци потегля и товарната композиция на БДЖ, теглена от дизелов локомотив. Влакът тръгва директно от маневрен коловоз.

Гроздан Караджов, министър на транспорта: „Процедурата за безопасност изисква от маневрен коловоз да се премине на такъв, който е от общия тракт и там вече зафункционира спусъкът, който инициира системата за сигурност, която започва да го следи. Точно тази система е щяла да предотврати сблъсъка между влаковете, ако е била запусната.“

Инж. Бойчо Скробански: „След уведомлението на дежурния ръководител към влаковия диспечер се установява, че двата влака се движат един срещу друг. Предприети са действия веднага от енергодиспечара в Централно управление, спирайки тока.“

Единствено машинистите в електрическия локомотив разбират, че по трасето има проблем. В района на Локорско и двата екипа виждат, че се движат един срещу друг. И двете композиции задействат спирачките. Електрическата машина обаче има предимство.

Инж. Бойчо Скробански: „Виждайки локомотивната бригада на идващия влак от гара Кремиковци същите предприемат бързо спиране на влака и са проявили своевременна бърза реакция от своя страна и са си спасили животите като са преминали във втората кабина на локомотива.“

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук